5-5. Dobór i szkolenie pracowników |
dr Joanna Czarnota-Bojarska – Uniwersytet Warszawski |
Dopasowanie człowieka do stanowiska jest konsekwencją dwóch rodzajów działań
podejmowanych przez pracodawców: rekrutacji i selekcji kandydatów oraz szkoleń
pracowników. W ich rezultacie zatrudniani są kandydaci, którzy spełniają wymagania,
a zatrudnieni już – uczą się nowych umiejętności. Dobrze przeprowadzona procedura
selekcyjna, a w konsekwencji zatrudnienie odpowiedniej osoby
przynosi korzyści zarówno firmie, jak i pracownikowi. Pierwsze dni i tygodnie
pracy nowego pracownika przeznaczone są zazwyczaj na jego wdrożenie do nowych
zadań. Jednocześnie nowy pracownik konfrontuje z realiami swoje wcześniejsze
nadzieje i wyobrażenia, jakie miał o firmie. Ten czas zwany jest okresem adaptacji.
Im lepiej oczekiwania i możliwości kandydata dopasowane są do tego, co firma
może mu zaoferować i czego oczekuje od pracownika, tym okres adaptacji jest
krótszy i łatwiejszy dla obu stron. Dopiero po przejściu tego okresu pracownik
jest w stanie pracować z pełną wydajnością. Pracodawca może przyjąć przy zatrudnianiu pracowników jedną z dwóch strategii:
poszukiwać i zatrudniać osoby w jak najwyższym stopniu dopasowane do wszystkich
wymagań stanowiska lub akceptować osoby niedokładnie dopasowane, ale o dużych
możliwościach i chęci uczenia się. Pierwsza strategia może być utożsamiana
z tzw. modelem sita, a druga z modelem kapitału ludzkiego [11]. Zależnie od przyjętej strategii preferowane mogą być inne techniki
selekcyjne oraz inne metody wprowadzenia do pracy i szkoleń.
W pierwszej części tego opracowania skupimy się na procedurach i metodach
selekcyjnych, które mogą być używane niezależnie od tego, który z powyższych
modeli został przyjęty. W drugiej części zajmiemy się dokładniej problematyką
szkoleń, które częściej mają miejsce w modelu kapitału ludzkiego.
5-5.1. Wprowadzenie