8-2. Ekonomiczne aspekty zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy

    dr inż. Zofia Pawłowska - Centralny Instytut Ochrony Pracy

      8-2.2. Koszty bezpieczeństwa i higieny pracy

        Do kosztów bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie są zaliczane zarówno koszty związane z niedostatecznym poziomem bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników, jak i koszty działań profilaktycznych (fol.5) .


        fol. nr 5

        Obciążające przedsiębiorstwo koszty bezpieczeństwa i higieny pracy, związane z nieodpowiednimi warunkami środowiska pracy, można podzielić na trzy następujące kategorie:

        • koszty ubezpieczenia wypadkowego
        • koszty powstające w wyniku wypadków przy pracy i chorób zawodowych
        • koszty będące wynikiem uciążliwości związanych z nieergonomicznym zaprojektowaniem stanowisk pracy.

        Koszty działań prewencyjnych związane są z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników w stopniu co najmniej zgodnym z wymaganiami obowiązujących przepisów. Wyższe koszty działań prewencyjnych powinny prowadzić do wzrostu poziomu bezpieczeństwa i poprawy warunków pracy, a tym samym do zmniejszenia - w krótszym lub dłuższym czasie - kosztów związanych z niewłaściwymi warunkami środowiska pracy. Za optymalny z ekonomicznego punktu widzenia uważa się często taki poziom bezpieczeństwa [5], dla którego suma nakładów na działalność profilaktyczną i kosztów wypadków oraz zdarzeń prawie wypadkowych osiąga minimum (fol.6) .


        fol. nr 6

        8-2.2.1. Koszty ubezpieczenia wypadkowego

          Wśród kosztów bezpieczeństwa i higieny pracy koszty ubezpieczenia stanowią na ogół składnik dominujący i najbardziej dostrzegalny. W przypadku ustalenia składki ubezpieczeniowej na stałym poziomie są one tym składnikiem kosztów, na który przedsiębiorstwo nie ma wpływu. W takiej sytuacji podstawowym stymulatorem poprawy warunków pracy pozostają wymagania prawa.

          W wielu krajach funkcjonują już systemy ubezpieczeń, w których wysokość składki ubezpieczeniowej zależy od poziomu bezpieczeństwa i higieny pracy w przedsiębiorstwie. Poziom ten jest na ogół określany w zależności od wskaźników wypadków i chorób zawodowych lub od wysokości odszkodowań wypłaconych przez instytucje ubezpieczeniowe osobom poszkodowanym. W niektórych krajach udziela się pomocy finansowej tym przedsiębiorstwom, które chcą inwestować w poprawę warunków pracy. Eksperymentalnie są również wprowadzane systemy, w których wysokość składki ubezpieczeniowej zależy od oceny systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.

          W polskim modelu ubezpieczenia wypadkowego składka jest różnicowana zarówno na poziomie działalności gospodarczej, jak i na poziomie przedsiębiorstw. Jej wysokość zależy od kategorii ryzyka wyznaczanej na podstawie czterech wskaźników (fol.7) :

              Koszty ubezpieczenia
          wypadkowego
          fol. nr 7    

          • wskaźnika wypadków (ogółem)
          • wskaźnika wypadków śmiertelnych i ciężkich
          • wskaźnika chorób zawodowych
          • wskaźnika liczby osób zatrudnionych w warunkach przekroczenia normatywów higienicznych.

          W zależności od relacji wskaźników uzyskiwanych przez przedsiębiorstwo do wskaźników średnich dla danej działalności płacona składka może być większa lub mniejsza od średniej ustalonej dla tej działalności. W ten sposób przedsiębiorstwa inwestujące w poprawę warunków pracy mogą osiągnąć wymierne i dostrzegalne korzyści ekonomiczne.

        8-2.2.2. Koszty wypadków obciążające przedsiębiorstwo

          Koszty wypadków przy pracy obciążają przede wszystkim społeczeństwo. Ponoszą je również poszkodowani pracownicy i ich rodziny. Związane z tymi wypadkami koszty obciążające przedsiębiorstwo na ogół nie są obliczane. Pracodawcy dostrzegają tylko część kosztów wypadków urazowych (fol.8) , a koszty wypadków bezurazowych, powodujących wyłącznie straty materialne, nie są na ogół zaliczane do kosztów wynikających z braku bezpieczeństwa.


          fol. nr 8

          Z różnych badań wynika, że relacja kosztów ubezpieczonych do kosztów nie ubezpieczonych może wynosić od 1 : 1 aż do 1 : 25 [5].

          Obliczenie całkowitego kosztu wypadku obciążającego przedsiębiorstwo wymaga uwzględnienia składników kosztów, które dotyczą (fol.9) :


          fol. nr 9

          • straconego czasu pracy
          • płatności bieżących związanych z wypadkiem
          • strat majątku trwałego i obrotowego
          • utraty przychodów.

          Określając czas stracony wskutek wypadku, należy uwzględnić (fol.10) : czas stracony przez osobę poszkodowaną, zarówno w dniu wypadku jak i w dniach absencji, czas stracony przez inne osoby (np. udzielające pierwszej pomocy poszkodowanemu, towarzyszące mu w drodze do lekarza lub domu, przyglądające się zdarzeniu itp.), czas związany z zastępowaniem poszkodowanego, czas poświęcony na dochodzenie powypadkowe oraz czas na planowanie i prowadzenie prac badawczo-rozwojowych.

              Czas stracony
          wskutek wypadku
          fol. nr 10    

          Do płatności bieżących związanych z wypadkiem należą (fol.11) , (fol.12): wypłacane odszkodowania jednorazowe, świadczenia wyrównawcze, zasiłki wyrównawcze z tytułu rehabilitacji zawodowej, dodatki wyrównawcze z tytułu przeniesienia do innej pracy itp. Należy tu również uwzględnić koszty związane z wynajęciem maszyn, zleceniem produkcji, naprawami wykonanymi poza zakładem oraz koszty transportu poszkodowanego i płatnej pomocy medycznej poza zakładem pracy.

              Płatności bieżące
          związane z wypadkiem
          fol. nr 11    


              Straty w majątku
          trwałym i obrotami
          fol. nr 12    

          Straty w majątku trwałym i obrotowym to koszty straconych wskutek wypadku surowców, półwyrobów lub wyrobów gotowych oraz straty w wyposażeniu (maszyny, narzędzia, pojazdy). Związane z wypadkiem przerwy w produkcji, zmniejszenie wydajności i obniżenie jakości pracy powodują utratę przychodów.

          Całkowity koszt wypadku ponoszony przez przedsiębiorstwo można obliczyć sumując poszczególne składniki kosztów.

          Nie wszystkie wymienione składniki kosztów są traktowane w przedsiębiorstwie jako koszty związane z wypadkami, nawet jeżeli są one rejestrowane. Na ogół z wypadkiem łączy się wyłącznie koszt absencji osoby poszkodowanej. Z przeprowadzonych badań wynika, że ten składnik stanowi średnio ok. 40% ogólnych kosztów wypadków urazowych [3]. W różnych przedsiębiorstwach przeciętny koszt wypadku może być różny (fol.13) .


          fol. nr 13

          Prowadząc analizy ekonomiczne w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy należy pamiętać o występujących w każdym przedsiębiorstwie wypadkach bezurazowych. Jest ich na ogół znacznie więcej niż wypadków urazowych. W przedsiębiorstwach badanych przez Health and Safety Executive w Wielkiej Brytanii [6] stosunek liczby wypadków urazowych do liczby wypadków bezurazowych wynosił od 1 : 23 do 1 : 68, w zależności od rodzaju działalności (fol.14) .


          fol. nr 14

          Wypadki bezurazowe są, podobnie jak wypadki urazowe, symptomem niewłaściwego funkcjonowania systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Ich koszty powinny być uwzględnianie w analizach ekonomicznych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. W większości przedsiębiorstw wypadki te nie są rejestrowane. Pominięcie ich kosztów w analizach ekonomicznych powoduje niewłaściwą ocenę zarówno ceny braku bezpieczeństwa, jak i oczekiwanych korzyści z podejmowanych działań profilaktycznych.

        8-2.2.3. Inne koszty związane z niewłaściwymi warunkami pracy

          Koszty związane z wykonywaniem pracy w warunkach, które odbiegają od warunków optymalnych z ergonomicznego punktu widzenia, są zawsze trudne do oszacowania. Można przyjąć, że niewłaściwe warunki pracy są czynnikiem wpływającym na zwiększenie absencji chorobowej (fol.15) , a także na pogorszenie wydajności i jakości pracy.


          fol. nr 15

          Na ogół wraz z poprawą warunków pracy zmniejsza się absencja chorobowa. Wzrasta również jakość i wydajność pracy, a także poprawia się wizerunek przedsiębiorstwa. Wszystko to ma swój wymiar ekonomiczny. Ze względu na fakt, że na takie zjawiska może wpływać również wiele innych czynników, ustalenie ich bezpośrednich związków z bezpieczeństwem i higieną pracy nie zawsze jest możliwe. Liczne badania wskazują jednak bezspornie na istnienie takich związków.

        8-2.2.4. Koszty działań prewencyjnych

          Obliczając koszty działań prewencyjnych, należy wziąć pod uwagę:

          • koszty urządzeń i usprawnień technicznych związanych z poprawą bezpieczeństwa i ochrony zdrowia

          • koszty energii niezbędnej do funkcjonowania tych urządzeń oraz ich konserwacji

          • koszty związane ze zmianą procedur roboczych

          • koszty czasu potrzebnego do opracowania i uzgodnienia stosownych środków zapobiegawczych

          • koszty szkolenia (obejmujące koszty kursu i koszty czasu straconego przez szkolonych pracowników)

          • koszty związane z kierowaniem działaniami zapobiegawczymi.

          Do kosztów działań prewencyjnych trzeba także zaliczyć koszty wdrażania systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy zgodnego z określonymi wymaganiami. Należy jednak podkreślić, że koszty te na ogół dają w ostatecznym efekcie korzyści w postaci zmniejszenia liczby wypadków, chorób zawodowych, a także wzrostu jakości i wydajności pracy, czego dowodem mogą być doświadczenia przedsiębiorstw wdrażających takie systemy (fol.17) .


          fol. nr 17