3-2. Metody modelowe w projektowaniu przestrzeni pracy, manekiny płaskie i przestrzenne, makiety, modele funkcjonalne i komputerowe |
Krzysztof Kędzior |
3-2.1. Wstęp |
Podstawowym zadaniem podczas projektowania nowego lub oceny istniejącego stanowiska pracy oraz procesu pracy na tym stanowisku jest analiza, w trakcie której skupiamy się zazwyczaj na dwóch kwestiach (3-2. slajd 1)
:W niniejszym opracowaniu skupiono się na ergonomicznych aspektach tej oceny, która współcześnie prowadzona jest zazwyczaj metodami komputerowymi.
3-2.2. Przegląd oprogramowania typu ErgoCAD |
Tradycyjne (ręczne, na desce kreślarskiej) projektowanie maszyn i urządzeń oparte jest na zapisie geometrii projektowanego obiektu za pomocą rzutów prostokątnych. Jest to zapis dwuwymiarowy (płaski). Kojarząc rysunki płaskie można ręcznie utworzyć zapis trójwymiarowy, np. w postaci aksonometrycznej, ale jest to metoda bardzo czasochłonna i z tego powodu była rzadko stosowana. Trójwymiarowy obraz obiektu powstawał najczęściej tylko w wyobraźni projektanta. Do projektowania stanowisk pracy stosowano więc płaskie szablony sylwetek ludzkich (3-2. slajd 2). Ze względu na konieczność sporządzania wielu szablonów dla różnych centyli populacji i różnych pozycji ciała, była to metoda czasochłonna, co oczywiście ograniczało jej stosowanie.
Od końca lat 60. datuje się rozwój oprogramowania do komputerowo wspomaganego projektowania (CAD - Computer Aided Design), [5] . Umożliwia ono łatwe tworzenie obrazów trójwymiarowych z utworzonych wcześniej rysunków (rzutów) płaskich (starsze wersje) oraz bezpośrednie projektowanie trójwymiarowe (nowsze systemy). Jednym z najbardziej rozpowszechnionych (z racji dostosowania do komputerów osobistych) systemów oprogramowania typu CAD jest AutoCAD, program tworzony przez firmę Autodesk przeznaczony do dwuwymiarowego i trójwymiarowego projektowania.
W przypadku prostych stanowisk pracy, gdy można poprzestać na zapisie rzutowym, przydatne są w procesie projektowania komputerowo generowane płaskie szablony sylwetek ludzkich. Przykładem takiego rozwiązania jest, opracowany na Wydziale Form Przemysłowych ASP w Krakowie, program FANTOM, który można dołączyć do AutoCAD w formie tzw. nakładki [2]. Umożliwia on wpisywanie dwuwymiarowych sylwetek w rysunki rzutów stanowiska pracy (3-2. slajd 3), przy czym łatwo można generować sylwetki dla różnych centyli populacji i różnych pozycji ciała, z zaznaczeniem środków mas i rzutu środka masy całego modelu człowieka na podstawę, przestrzeni widzenia i przestrzeni zasięgowej. Program ten nie umożliwia tworzenia trójwymiarowego modelu ciała, jednakże w prostszych przypadkach jest wystarczający do ergonomicznej oceny stanowiska pracy.
Obecnie znanych jest ponad sto, mniej lub więcej zaawansowanych, programów do komputerowo wspomaganej oceny ergonomicznej stanowisk pracy [1]. Najczęściej stosuje się je w fazie projektowania nowych stanowisk i z tego powodu przyjęła się ich ogólna nazwa: programy (lub - w wypadku programów bardziej rozbudowanych - systemy oprogramowania) typu ErgoCAD. Zazwyczaj programy te powstawały w wersji dwuwymiarowej (jak opisany wcześniej program FANTOM), następnie rozwinęły się do wersji trójwymiarowej.
W dalszej części tekstu przedstawiono niektóre z popularniejszych programów tego typu.
Jednym z pierwszych trójwymiarowych manekinów komputerowych był First Man (3-2. slajd 4), opracowany w 1968 r. w firmie Boeing z przeznaczeniem do projektowania kabiny pilotów samolotu Boeing 747. Był to manekin wykonany techniką konturową, tzn. jego zapis w bazie danych programu miał formę zbioru wybranych linii opisujących sylwetkę człowieka. Późniejsze wersje, np. Fourth Man and Woman (1980 r.), wykonano techniką powierzchniową (zapis w formie zbioru płatów powierzchniowych, wyznaczających granice ciała), co umożliwia wykrywanie za pomocą programu (a nie tylko metodą obserwacji manekina na tle rysunku otoczenia) kolizji z obiektami tworzącymi stanowisko pracy. Manekiny Boeinga stosowano do oceny zasięgu rąk i pola widzenia.
Prace nad programem SAMMIE (System for Aiding Man-Machine Interaction Evaluation) rozpoczęto w Anglii w 1967 r. Ciało człowieka oraz elementy jego otoczenia (stanowisko pracy, wnętrze samochodu itp.) modelowane są za pomocą prostych brył typu wielościanów (tzw. prymitywów), (3-2. slajd 5), chociaż możliwe jest także utworzenie bardziej precyzyjnych elementów o nieregularnych kształtach. Bryły modelujące ciało ludzkie połączone są przegubami, modelującymi stawy skokowe, kolanowe, biodrowe, lędźwiowy i piersiowy kręgosłupa, ramienne, łokciowe, nadgarstkowe, szyi względem tułowia i głowy względem szyi oraz gałek ocznych względem głowy. Program zawiera bazę danych antropometrycznych, co umożliwia generowanie manekinów dla różnych frakcji (centyli) populacji. Manekiny mogą, podobnie jak w innych programach, przyjmować różne pozycje, zależnie od zadawanych lub zmienianych przez użytkowników kątów w stawach, z tym, że przekroczenie dopuszczalnych zakresów kątów obrotu w stawach oraz tzw. stopnia komfortu danej pozycji ciała jest sygnalizowane. Można modelować ograniczenia ruchów powodowane przez ubiór oraz wynikające z inwalidztwa. Program umożliwia ocenę ergonomiczną zasięgów ruchów i pola widzenia. Kolizje ciała z otoczeniem są sygnalizowane. Podstawową wadą programu SAMMIE jest brak kompatybilności z oprogramowaniem typu CAD, co utrudnia, a niekiedy uniemożliwia, wymianę danych i wyników symulacji z innymi programami służącymi do projektowania maszyn, urządzeń i stanowisk pracy.
Wady tej uniknięto przy tworzeniu fińskiego programu ErgoSHAPE. Jest on ergonomiczną nakładką pakietu AutoCAD. Podstawowa wersja programu, całkowicie kompatybilna z AutoCAD, jest dwuwymiarowa, tzn. służy do „wpasowywania” człowieka-operatora do stanowiska pracy (lub - co bardziej prawidłowe - dostosowywania projektowanego stanowiska pracy do człowieka) za pomocą rysunków (rzutów) płaskich. Program zawiera trzy części: wieloelementowe modele antropometryczne człowieka (kobiety i mężczyzny), przykłady ergonomicznych rozwiązań wybranych typowych stanowisk pracy (przy komputerze, w biurze, w kuchni, w kabinie dźwigu itp.) oraz moduł do obliczeń biomechanicznych. Zakres obliczeń i sposób prezentacji wyników są podobne jak w programie 3D SSPP [10] , w jego starszej, dwuwymiarowej wersji 2D SSPP, zastosowanie programu 3DSSPP do analizy obciążeń na stanowisku pracy operatora wózka widłowego przedstawiono w pracy [3]. (3-2. slajd 6) Istnieje wersja trójwymiarowa programu ErgoSHAPE, która dostosowana jest do współpracy z AutoCAD w ten sposób, że utworzone w AutoCAD obiekty geometryczne można przenieść do ErgoSHAPE, ale nie można ich już tam zmieniać, co znacznie utrudnia projektowanie.
W Laboratorium Ergonomii Politechniki Wrocławskiej opracowano program APOLINEX, działający w systemie AutoCAD [6] . Pozwala on wprowadzać do projektowanych trójwymiarowych stanowisk pracy trójwymiarowy model ciała człowieka (manekin), przy czym jednocześnie można używać dwóch modeli/\ (3-2. slajd 7). Program zaopatrzony jest w bazę danych antropometrycznych, co umożliwia budowę manekinów podstawowych typów somatycznych (ciężkiego, średniego, lekkiego) dla każdego centyla wzrostu i siedmiu różnych narodowości. Można sterować zarówno całymi manekinami, jak i poszczególnymi ich członami, badać pole widzenia i wyznaczać momenty w stawach dla zadanego obciążenia zewnętrznego trzymanego w rękach.
Przedstawione przykłady ilustrują dotychczasowy rozwój i stan obecny oprogramowania ErgoCAD. Dobrym źródłem informacji na ten temat jest praca [2]. Rozwój ErgoCAD będzie postępował w dwóch kierunkach.
Pierwszy kierunek, to włączenie procedur optymalizacyjnych do procesu projektowania stanowisk pracy. Jest to zadanie bardzo trudne, zarówno pod względem koncepcyjnym, jak i wykonawczym. Trudność koncepcyjna polega na tym, że optymalizacja stanowiska pracy jest zazwyczaj zadaniem wielokryterialnym. Oznacza to, że optymalne stanowisko pracy powinno być najlepsze pod wieloma względami jednocześnie. Można na przykład wymagać, aby wykonywana na danym stanowisku praca fizyczna odbywała się najmniejszym wysiłkiem mięśni (np. praca momentów sił mięśniowych w trakcie obrotów w stawach ma być najmniejsza) przy jednoczesnej maksymalnej wydajności i spełnieniu szeregu warunków (tzw. więzów) dotyczących na przykład pola widzenia, nieprzekraczania uznanych za bezpieczne obciążeń dysków międzykręgowych itp. Utworzenie modelu matematycznego takiego procesu pracy jest trudne. Podejmowane próby wykazują, że otrzymuje się modele bardzo złożone, co utrudnia rozwiązanie zadania optymalizacji (trudność wykonawcza) nawet za pomocą współczesnych metod numerycznych i przy użyciu szybkich komputerów. Podejmowane obecnie próby optymalizacji stanowisk pracy dotyczą więc głównie zadań prostszych, nie obejmujących całego, przebiegającego w czasie, procesu pracy, lecz wybrane jego fragmenty. Jako przykład można wskazać zadanie znalezienia takiego położenia kończyny górnej człowieka w przestrzeni pracy, przy którym wysiłek mięśni, mierzony sumą wartości modułów momentów sił mięśniowych względem osi obrotów w stawach, jest - przy danym obciążeniu zewnętrznym - najmniejszy. Zadanie to, rozwiązane w Zakładzie Ergonomii Centralnego Instytutu Ochrony Pracy, dotyczy w istocie optymalizacji przestrzeni pracy, nie zaś samego procesu pracy [8,9] . Podobnymi zagadnieniami optymalnego rozmieszczenia przedmiotów w przestrzeni pracy zajmowano się w Laboratorium Ergonomii Politechniki Wrocławskiej [4]. Udaną próbą opracowania narzędzia, którego można użyć także do optymalizacji przestrzeni pracy w warunkach statycznych, jest program ErgoBOX, opracowany w Katedrze Kształtowania Środków Pracy Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W programie tym przyjęto, że przestrzeń robocza człowieka jest określona układem współrzędnych x, y, z i podzielona na jednostki modułowe - komórki informacyjne o wymiarach 5 x 5 x 5 cm ( 3-2. slajd 8). Komórkom tym przypisywane są określone wartości różnych parametrów ergonomicznych zawartych w bazie danych programu, np. zasięgu rąk, stref dokładności pracy rąk i nóg, zalecanych pozycji roboczych, limitów sił pracy ręcznej i parametrów przestrzeni widzenia (3-2. slajd 9). Odnoszą się one do populacji reprezentowanej przez 5., 50. i 95. centyl mężczyzn i kobiet oraz do pozycji roboczej stojącej lub siedzącej. Wartości zapisywane są w komórkach za pomocą kodu barwnego o 3-zakresowej skali ocen: dobre - zielony, dopuszczalne - żółty, niedopuszczalne - czerwony. Nakładanie się kolorów w komórkach powoduje, że dla wybranego zestawu parametrów ergonomicznych wynik, czyli podział przestrzeni pracy na obszary, prezentowany jest w pięciokolorowej skali (3-2. slajd 8 - 5 stopni szarości): od zalecanego (najlepszy przy danym zestawie parametrów) do nieodpowiedniego.
Drugi kierunek rozwoju ErgoCAD jest związany z nową techniką tzw. wirtualnej rzeczywistości (VR - Virtual Reality). Obiekty trójwymiarowe są prezentowane obserwatorowi przez komputer na dwóch ekranach, osobno dla lewego i prawego oka. Ekrany umieszcza się w urządzeniu zakładanym na głowę obserwatora. Urządzenie to wyposażone jest także w głośniki, co umożliwia odbieranie dźwięków generowanych przez komputer. Specjalne rękawice, reagujące na dotyk lub siłę, także sprzężone z komputerem, symulują kontakt fizyczny obserwatora z otoczeniem. Obserwator może znajdować się w kabinie symulującej ruch obiektu (np. drgania, pochylenia), zmiany temperatury i innych parametrów.
Wirtualną rzeczywistość można wykorzystać do projektowania stanowisk pracy. Oprogramowanie stanowiska VR może bowiem generować w czasie rzeczywistym obraz otoczenia na stanowisku pracy łącznie z efektami dźwiękowymi, dotykowymi, siłowymi itp., jednocześnie analizując reakcje operatora i, w pętli sprzężenia zwrotnego, wprowadzając stosowne zmiany w obrazie otoczenia i jego oddziaływaniu na człowieka. Umożliwia to skuteczniejsze sprawdzanie założeń projektu stanowiska pracy oraz wykrywanie kolizji operatora z otoczeniem i zagrożeń jego zdrowia. Wirtualną rzeczywistość można wykorzystać także do szkolenia pracowników, a w szczególności operatorów pojazdów, maszyn i urządzeń, podobnie jak to ma obecnie miejsce w przypadku pilotów samolotów cywilnych i wojskowych, a ostatnio także maszynistów kolejowych i kierowców samochodowych szkolonych na specjalnych symulatorach.
3-2.3. Podsumowanie |
Z treści poprzednich rozdziałów wynika, że oceny ergonomicznej procesu pracy i stanowiska pracy można dokonać współczesnymi, wspomaganymi komputerowo metodami. Postępowanie zmierzające do tego celu można w tym przypadku ująć w postaci sieci działań, przedstawionej na slajdzie 3-2. slajd 10. Obejmuje ona trzy następujące grupy działań.
Przedstawiona sieć działań ma charakter ogólnej propozycji toku postępowania. Decyzje dotyczące kolejności postępowania zależą od wiedzy i intuicji projektanta oraz, oczywiście, od dostępu do odpowiedniego oprogramowania.
3-2.4. Literatura |