7-3. Przedmiot i zakres projektowania układów „człowiek - obiekt techniczny” |
dr inż. Leonard Hempel - Politechnika Gdańska |
7-3.1. Cybernetyczne ujęcie układu „człowiek - obiekt techniczny”, relacje między członami układu |
7-3.1.1. Ogólny opis systemu „człowiek - obiekt techniczny” |
Na wstępie należy wyjaśnić, że używane często określenie układ zostało zastąpione określeniem system. Zamiana ta została dokonana z tego powodu, że projektowanie i badanie systemów „człowiek - obiekt techniczny”, ze względu na duże zróżnicowanie celów ich istnienia oraz złożony charakter ich budowy, wymagają ujęcia systemowego.
Spośród wielu określeń systemu C - OT wybrano następujące:
System C - OT zawiera trzy zasadnicze podsystemy: człowieka, obiekt techniczny i otoczenie bliskie, które realizują zadanie określone przez system celowy [3]. W zależności od czynników zewnętrznych, każdy podsystem w różnym stopniu uczestniczy w realizacji zadania.
System celowy charakteryzuje się występowaniem celu, któremu podporządkowana jest działalność systemu C - OT i który, zależnie od okoliczności, może być wybrany przez system lub narzucony mu z zewnątrz. Wielkości obszarów ( 7-3. slajd 2), będących iloczynami zbiorów określonych na poszczególnych systemach, zależą od wielu czynników. Człowiek bardzo rzadko angażuje się całkowicie w realizację danego zadania określonego celem, np. kierowca podczas jazdy samochodem często odrywa uwagę od kierowania pojazdem i oddaje się refleksjom. Inny przykład: niektóre części obiektu technicznego w danej chwili nie uczestniczą w realizacji zadania, itp.
Trwająca rewolucja naukowo-techniczna prowadzi do ciągłych zmian w strukturze obiektów technicznych oraz do zmiany funkcji, jaką pełni człowiek współdziałający z obiektami technicznymi. Systemy „człowiek - obiekt techniczny” charakteryzują następujące zależności [3]:
W cybernetyce stosuje się trzystopniowy sposób opisu badanych systemów. Są to: opis morfologiczny (identyfikuje się elementy składowe i relacje między nimi), opis funkcjonalny (identyfikuje się sposoby działania elementów i sposoby ich wzajemnego oddziaływania), opis parametryczny (określa się wartości parametrów elementów i ich wzajemnych relacji). Poszczególne poziomy identyfikacji zależą od wiedzy na dany temat.
7-3.1.2. Problemy identyfikacji systemów C - OT |
Projektowanie jako proces przetwarzania informacji wymaga odpowiedniego opisu (identyfikacji) projektowanego systemu i jego elementów. O złożoności omawianych systemów może świadczyć przedstawiony poniżej przykład trzypoziomowej „mapy zadań identyfikacyjnych” [3].
7-3.1.3. Ważniejsze relacje w procesie realizacji potrzeb społecznych [8] |
Cybernetyczne modelowanie rzeczywistości nadaje się do poszukiwania, identyfikacji i badania relacji zachodzących pomiędzy elementami tworzącymi system. „Szkieletowymi” elementami PPR są etapy projektowania P, produkcji W i użytkowania U.
System zaspokajania potrzeb społecznych podlegał ewolucji ( 7-3. slajd 3).
W okresie pierwotnych metod wytwarzania system zaspokajania potrzeb ograniczał się do jednego uczestnika i jednego procesu. Człowiek sam przygotowywał działanie, sam wytwarzał niezbędne przedmioty pracy i sam je użytkował zaspokajając określoną potrzebę (7-3. slajd 3a)W wyniku rozwoju następował kolejny podział pracy: projektant - wykonawca (producent) oddzielił się od użytkownika (konsumenta) (7-3. slajd 3b).
W systemie takim pojawiły się dwie relacje. Relacja U®P,W, reprezentująca potrzeby i wymagania użytkownika, oraz relacja P,W®U, która w postaci przekazanego do użytkowania wyrobu (produktu) określa stopień realizacji potrzeby. Jest ona ograniczeniem swobody użytkownika, który jest zmuszony do „dostosowania się” do możliwości wyrobu i tylko w zakresie tych możliwości może realizować swoje potrzeby. Relacja P,W®U pojawiła się w czasach przedprzemysłowych i do dnia dzisiejszego ma ogromne znaczenie. Jedną z dróg do zmniejszenia ograniczenia swobody użytkownika jest wprowadzane obecnie projektowanie uczestniczące (partycypacyjne), podczas którego użytkownik ma prawo do decyzji projektowych. Dalszy rozwój środków produkcji oraz wzrost ich złożoności wymusił rozdział pomiędzy projektowaniem a wytwarzaniem.Realizacja potrzeby społecznej przebiega teraz w trzech fazach, pomiędzy którymi pojawiły się nowe relacje (7-3. slajd 3c).
Każda z tych faz ma obecnie dużą autonomię. Faza projektowania mogła stać się autonomiczna, ponieważ będąc procesem przetwarzania informacji, potrzebne informacje otrzymuje. Powstanie systemu informacyjnego w PPR daje nową szansę rozwoju systemu. Większość relacji w nowoczesnych procesach realizacji potrzeb ma charakter informacyjny. Nowymi relacjami w rozpatrywanym układzie jest relacja P®W, która definiuje „co zrobić” i „jak to zrobić”, oraz relacja W®P definiująca „jak można to zrobić”. Strumień wyrobów jest wyrazem relacji W®U. Nowy wymiar jakościowy uzyskały relacje P®U i U®P. Pojedynczy użytkownik dla projektanta stał się anonimowy, jego wymagania są „uśrednione” dla określonej grupy klientów. Powstała nowa grupa specjalistów, między innymi od marketingu, opracowujących cechy i potrzeby użytkowników, co pozwala uniknąć „nietrafienia” z produktem do klienta.Brak sprzężenia P®U prowadzi do wynaturzeń w PPR, zaspokajanie potrzeb nabiera charakteru monopolistycznego lub dyrektywnego (7-3. slajd 3d).
Relacja ta jest ważna z punktu widzenia projektowania układów antropotechnicznych, gdyż dostarcza projektantowi „wiedzy” o cechach, potrzebach i możliwościach człowieka - użytkownika. Brak tej relacji uniemożliwia wprowadzanie projektowania zadaniowego i partycypacyjnego. Relacja ta jest podstawową racją „bytu” ergonomii w projektowaniu. Dalszy szybki rozwój przemysłowo-techniczny spowodował, że pojawiły się nowe problemy, użytkownik nie ma czasu i umiejętności potrzebnych do „utrzymania ruchu” obiektów technicznych. Powstały służby serwisowe producentów, zajmujące się obsługą, naprawami i konserwacją obiektów. Powstała nowa relacja U®W, a dokładniej E®W, gdyż faza użytkowania stała się procesem eksploatacji złożonym z użytkowania, obsługiwania i zasilania.Analiza relacji zachodzących pomiędzy elementami PPR uzasadnia potrzebę utworzenia ergonomicznego systemu kształtowania produktu EKP. Użytkownik (konsument) zaspokajając swe potrzeby kontaktuje się tylko z wyrobem, dlatego jego partnerem w nadsystemie PWU jest system PR traktowany jako całość. Użytkownik chcąc zachować wpływ na ostateczny kształt produktu (obiektu technicznego) wzmacnia relację z projektantem, co doprowadziło do powstania systemu ergonomicznego kształtowania produktu EKP ( 7-3. slajd 4).
Istotne znaczenie w systemie EKP ma relacja U®P, która poprzez diagnostykę ergonomiczną systemu użytkowania (eksploatacji) dostarcza informacji do systemu projektowania.Jak widać, ergonomia i bezpieczeństwo pracy formułując wymagania i ograniczenia mają duży wpływ na przebieg procesu zaspokajania potrzeb.
7-3.2. Ergonomia jako dziedzina projektowania antropocentrycznego |
7-3.2.1. Wprowadzenie do projektowania |
Podczas projektowania współczesnych, złożonych i kosztownych systemów należy zatroszczyć się nie tylko o to, aby jakościowo, a szczególnie niezawodnie, wypełniały one nałożone funkcje, ale i o uwzględnienie strat sił i środków na ich wykonanie, na wyszkolenie personelu obsługującego i użytkującego. Należy również zatroszczyć się o odniesienie tych wskaźników do efektów, jakie przyniesie zastosowanie takich systemów i do oczekiwanego na nie zapotrzebowania ( 7-3. slajd 5).
Ponadto, należy dążyć do tego, aby tworzone systemy były dogodne dla szybkiego elastycznego wdrożenia w wypełnianie nowych zadań, wynikających ze zmiany wewnętrznych i zewnętrznych warunków ich funkcjonowania. Następnie, przy opracowaniu i budowie nowych systemów trzeba ukierunkować się nie tylko na osiągnięcie znanych celów i rozwiązywanie aktualnych zadań, ale na proponowanie nowych warunków i wariantów ich działania, na perspektywy ich dalszego wykorzystania. Należy pamiętać, że błędy popełnione w procesie projektowania, nieuwzględnienie poszczególnych celów, czynników, osobliwości pracy, mogą przynieść duże straty materialne i społeczne[7].
Wszystko to istotnie zmieniło kierunki tradycyjnego inżynierskiego myślenia. W miejsce zróżnicowania i wąskiej specjalizacji istniejącej w projektowaniu pojawiły się przeciwne zadania, integracja i synteza złożonych systemów, zadania, w których wymaga się połączenia wielu celów, uzgadniania wielkiej liczby czynników technicznych, ekonomicznych, ergonomicznych i socjalnych, uwzględniania rozwoju systemu i jego perspektyw. Jak już wspomniano, projektowanie staje się projektowaniem sytuacyjnym. Projektowanie złożonych systemów przeobraziło się w wielostopniowe zadanie zawierające wiele nowych dużych problemów, takich jak ( 7-3. slajd 6):
Jeden z klasyków badań systemowych (systemotechniki) A. Hall określa jej cel następująco: „skrócić przerwy w czasie między kosztownymi odkryciami i ich zastosowaniem i między postaciami ludzkich potrzeb i produkcją nowych systemów, stworzonych do zaspokajania tych potrzeb” [4].
Systemy „człowiek-maszyna”, „człowiek-obiekt techniczny-otoczenie” odznaczają się wysoką integracją, są hierarchicznie uporządkowane i centralne ( 7-3. slajd 7).
Projektowanie systemów złożonych, a takimi są systemy C-OT-O, musi być wspomagane metodami systemotechnicznymi [7].
7-3.2.2. Ogólne zasady podchodzenia do projektowania systemów C-OT-O |
Projektowanie systemów C-OT-O zawiera trzy aspekty [5]:
7-3.2.3. Istota metod systemowych |
Systemotechniczne metody ( 7-3. slajd 8) bazują na wykorzystaniu ilościowych opisów działania poszczególnych elementów systemu i ich wzajemnych relacji. Jednak do dzisiaj brak ilościowego opisu działań człowieka lub jest on bardzo przybliżony. W związku z tym, często człowieka traktuje się jako element otoczenia (gdzie można niekiedy zadowolić się ogólnym opisem), a nie jako składnik systemu. Dlatego prowadzi się poszukiwania innych metod, które obok charakterystyk ilościowych, uwzględniałyby charakterystyki jakościowe. Tak powstało podejście do projektowania systemów C-OT oparte na rozdzieleniu funkcji między składnikami systemu.
Powstało również inne podejście, którego istotą jest projektowanie działalności człowieka w systemie sterowania.
7-3.2.4. Ogólna zasada projektowania przy podejściu antropocentrycznym |
Zastosowanie podejścia systemotechnicznego do projektowania wymaga, aby wskaźniki działalności człowieka w systemie sterowania były przedstawiane w takich samych kategoriach, w jakich opisuje się pracę obiektu technicznego. W związku z tym pojawia się następująca sprzeczność: jeżeli uda się opisać matematycznie działanie człowieka przy wykonywaniu danej funkcji sterowniczej, to tym samym można stworzyć algorytm tego działania, co oznacza, że może być ono automatyzowane, to znaczy przekazane maszynie. Pojawia się paradoksalna sytuacja: aby dokładnie uwzględnić „czynnik ludzki”, jego funkcję należy opisać ilościowo, a gdy tylko uda się to zrobić, czynnik ten przestaje być "ludzkim". Paradoks ten odkrył N. Jordan, który zakwestionował podstawy włączania człowieka i maszyny do jednego systemu. Jego punkt widzenia polega na tym, że systemy należy projektować tylko z pozycji wzajemnego dopełnienia człowiekiem maszyny i maszyną człowieka, a nie wychodzić z podziału funkcji, tj. nie rozdzielać funkcji, a zapewnić wzmocnienie funkcji.
Człowiek jest refleksyjnym składnikiem systemu, odzwierciedlającym w swojej świadomości zarówno składniki techniczne, jak i działanie całego systemu. Oprócz tego działanie człowieka jest uwarunkowane społecznymi, ekonomicznymi, politycznymi i licznymi innymi motywami. Oznacza to, że człowiek jako element systemu „społeczeństwo”, posiada znaczną liczbę przedstawionych w pamięci, w jego świadomości, danych, które oprócz zwykłych sygnałów wejściowych określają sygnały wyjściowe.
Maszyna jest narzędziem pracy człowieka, a nie jego partnerem. Krytyka metody rozdziału funkcji doprowadziła do zaproponowania podejścia, w którym projektuje się systemy działania człowieka - operatora; jest to klasyczne podejście antropocentryczne ( 7-3. slajd 9).
Pomimo teoretycznego uzasadnienia podejście to nie jest do dzisiaj powszechnie wykorzystywane w praktyce projektowej. Wymienia się dwie istotne przyczyny tego faktu. Po pierwsze, nie ma jednolitej teorii działania człowieka - operatora. Po drugie, jeżeli uda się stworzyć metodykę projektowania działalności operatora, nie rozwiąże ona problemu projektowania obiektu technicznego. Na podstawie działalności operatora trzeba i tak stworzyć projekt maszyny adekwatnej do tej działalności.
Na zakończenie trzeba jeszcze wspomnieć o tym, że podczas projektowania na podstawie rozdziału funkcji, po ustaleniu funkcji człowieka i zaprojektowaniu środków technicznych wydziela się etap projektowania działalności człowieka. Różnica polega na tym, że teraz projektuje się działalność człowieka dla danego obiektu technicznego, a w projektowaniu antropocentrycznym takiego obiektu jeszcze nie ma.
7-3.3. Istota projektowania układów antropotechnicznych |
Projektowanie systemów C-OT-O jako proces jest jednym z etapów przemysłowego procesu realizacji potrzeb. Polega ono na rozwiązaniu wszystkich problemów wynikających z uwzględnienia człowieka jako elementu systemu. Cechą charakterystyczną tego projektowania jest wykonanie projektu działalności człowieka analogicznie do tego, jak projektuje się część techniczną.
Do zadań projektowania układów antropotechnicznych należy między innymi „zgranie” styku człowieka i maszyny. Zastosowanie tego projektowania, zwanego niekiedy projektowaniem ergonomicznym, pozwala rozwiązywać zadanie, z optymalizacją nie pojedynczych działań człowieka-operatora, ale z optymalizacją całej działalności systemu, co ostatecznie prowadzi do poprawy efektywności technicznej i ekonomicznej całego systemu.
7-3.3.1. Podstawowe etapy projektowania układów antropotechnicznych |
W projektowaniu ergonomicznym można wyróżnić następujące etapy ( 7-3. slajd 10):
Podczas projektowania ergonomicznego powinny być realizowane ogólne wymagania sprowadzające się do:
7-3.4. Rozdział funkcji między człowieka i obiekt techniczny |
W obecnych czasach pojawiły się maszyny, mogące wypełniać niektóre intelektualne funkcje człowieka (myślenie, sterowanie, organizacja). Doprowadziło to do tego, że w niektórych zadaniach możliwości człowieka i maszyny w systemach stały się współmierne, co wymaga podziału funkcji między człowieka i maszynę.
7-3.4.1. Porównanie możliwości człowieka i maszyny |
W celu porównania możliwości człowieka i maszyny stosuje się różne kryteria ( 7-3. slajd 11).
Szybkością, dokładnością i objętością przyjmowania poszczególnych sygnałów współczesna EMC wielokrotnie przewyższa człowieka.
Człowiek szybko się męczy i wymaga okresowego odpoczynku:
7-3.4.2. Funkcje człowieka w procesie sterowania |
Człowiek w procesie sterowania powinien wykonywać następujące funkcje:
7-3.4.3. Zadania maszyn w procesie sterowania |
Celowe jest powierzenie maszynie następujących funkcji [10]:
7-3.5. Zasady rozdzielenia funkcji między człowieka a maszynę |
N. Wiener w żartobliwej formie powiedział: „oddajcie człowiekowi to co ludzkie, a maszynie cyfrowej to co maszynowe, w tym powinna zamykać się istota prowadzenia prac przy organizowaniu wspólnych działań ludzi i maszyn”. Podstawowa trudność to rozpoznanie, która funkcja w systemie sterowania jest „ludzka”, a która „maszynowa”.
Rozpoznanie takie ułatwiają następujące zasady 7-3. slajd 12:
Wywodzi się z określenia: kto lepiej wykonuje daną funkcję, temu należy ją zlecić.
Zasada ta wymaga zastosowania zbioru wskaźników funkcjonowania całego systemu (działalność, szybkość działania, niezawodność, koszt realizacji tych rezultatów, efektywność działania) w celu określenia badanej przewagi.
Zasada maksymalizacji wskaźników całego systemu.Najlepszy rozdział funkcji to taki, przy którym uzyskuje się wysokie wskaźniki pracy całego systemu (a nie oddzielnie maszyny i ludzi). Pojawia się tu problem polioptymalizacji rozwiązań elementów systemu i jego struktury.
Zasada optymalizacji objętości informacji w systemie sterowania.Ta zasada przewiduje taki udział funkcji, przy którym ilość informacji napływającej do człowieka i maszyny, szybkość jej zaprezentowania odpowiada ich możliwościom w przyjmowaniu i przetwarzaniu, uwzględniając ich obciążenie w danej chwili w systemie sterowania. Należy pamiętać o stopniu nieokreśloności poszczególnych zadań. Im więcej czynników należy uwzględniać przy dawaniu odpowiedzi, tym większa przewaga człowieka.
Zasada wzajemnego dopełnienia.Wykorzystanie w procesie wspólnych możliwości człowieka i maszyny, a w razie konieczności - rozdzielenie między nimi poszczególnych funkcji podczas pracy. Wprowadzenie do współczesnych systemów C - OT - O środków i systemów technicznej kontroli parametrów psychofizycznych i fizjologicznych człowieka i przy ich pomocy dostosowanie maszyny do tych możliwości i stanu człowieka. Takie systemy mogą filtrować jego błędne działania, włączać techniczne rezerwowanie człowieka w przypadku wystąpienia u niego trudności, zmieniać formę przedstawiania informacji i jej zawartości w zależności od jego stanu itp.
Zasada odpowiedzialności.Przewiduje ona uwzględnienie rozdziału „odpowiedzialności” między człowiekiem a maszyną przy rozwiązywaniu zadań. Zasada ta uwarunkowana jest z jednej strony niezawodnością obiektów technicznych, a z drugiej strony - szerokością i elastycznością zdolności człowieka do przystosowaniu się do warunków, jego zdolnością do szukania optymalnych rozwiązań w warunkach nieokreśloności i w nieprzewidywanych sytuacjach. Dlatego najbardziej odpowiedzialne zadania w systemach sterowania należy powierzać człowiekowi.
Zasada aktywności i zadowolenia operatora.Zasada wynika z naturalnego dążenia człowieka do aktywnej „samorealizacji” w działalności i „samopotwierdzenia”, na podstawie wyników swojej pracy. Dlatego nie wystarczy zostawić człowiekowi tylko te funkcje, z którymi nie może sobie poradzić maszyna, ale należy specjalnie obciążyć go wypełnieniem tych zadań, przy których może się aktywnie wykazać. Maszyna może robić wszystkie rutynowe i nietwórcze zadania. Nie należy jednak zapominać, że zadania niebezpieczne dla zdrowia człowieka należy przekazać maszynie.
Wymaga, aby przy określaniu funkcji człowieka brać pod uwagę czynnik strat środków i czasu, potrzebnych do wyboru i szkolenia operatorów oraz możliwości wyrobienia sobie przez nich swojego stylu działania.
Omówiony problem rozdziału istnieje tylko w sferze procesów informacyjnych i decyzyjnych. Rozdział funkcji z punktu widzenia strat energetycznych jest rozwiązywany prosto: człowiekowi zostawia się takie zadania ruchowe, które go nie przeciążają i jednocześnie stwarzają wymagany poziom aktywności i motoryczności.
Rozdział funkcji jest procesem wieloetapowym, zawiera etap wstępnego rozdziału i szereg etapów korekcji tego rozdziału w miarę zwiększania się danych o pracy systemu i zadań człowieka w tym systemie.
7-3.6. Wstępny rozdział funkcji między człowieka i maszynę |
Jednym z możliwych sposobów rozdziału może być następujące postępowanie [4]:
Opisana metoda jest ilustracją systemowego podejścia do rozwiązywania zadań projektowania systemów C - OT - O.
Oprócz metod jakościowych istnieją również ilościowe metody rozdziału funkcji. Sposób ilościowego rozdziału funkcji może bazować na ocenie możliwości systemu do wypełnienia nałożonej na niego funkcji generalnej (najwyższego poziomu). Aby taką funkcję realizować, muszą być realizowane funkcje niższych poziomów, które z kolei są poprzedzone funkcjami elementarnymi (technologicznymi dla maszyn i psychologicznymi dla operatora). Proces rozwiązywania podzielono na szereg poziomów. Analiza potoków zadań cząstkowych jest prowadzona z wykorzystaniem teorii obsługi masowej, badań operacyjnych, teorii grafów itp.
7-3.7. Literatura |