7-6. Ekonomiczne aspekty jakości ergonomicznej obiektu technicznego |
dr inż. Leonard Hempel - Politechnika Gdańska |
7-6.1. Jakość |
Jakość w przemysłowym procesie realizacji potrzeb jest określana jako cecha uwzględniająca stopień zaspokajania potrzeb nie tylko eksploatatora (użytkownika, konsumenta), lecz także innych uczestników procesu realizacji [4] ( 7-6. slajd 2).
Jakość jest właściwością obiektu technicznego, gdyż stanowi specyficzną relację obiektu technicznego do człowieka („odbiorcą” jakości jest człowiek).
Oceniając jakość należy uwzględnić fakt, że jakość rzeczywista jest wypadkową wielu jakości, jakie obiekt uzyskuje w poszczególnych fazach procesu realizacji (7-6. slajd 3).
Na przykład: źle określona potrzeba, kiepski projekt, niedokładny wykonawca, niestaranny dystrybutor, nieprofesjonalny eksploatator, to tylko niektóre elementy w długim procesie realizacji mające wpływ na jakość produktu (wyrobu lub usługi).Ponieważ jakość jest relacją obiektu technicznego do człowieka, to zawiera w sobie pewną dozę subiektywizmu. Każdy obiekt techniczny dla różnych ludzi ma inną jakość. Jest to związane z cechami estetycznymi obiektu i osobniczymi kryteriami wartości, za pomocą których człowiek ocenia dany obiekt.
7-6.2. Ekonomiczne aspekty jakości |
Analizując jakość obiektu technicznego należy pamiętać, że na obecnym poziomie rozwoju technicznego nie można dokonywać ocen bez uwzględniania kryteriów wynikających z racji ekonomicznych. Wysoka jakość wymaga nakładów na jej uzyskanie. Istnieje optymalny poziom jakości ze wzglądu na koszt ( 7-6. slajd 4).
Wpływ ergonomii na efektywność ekonomiczną nie jest do końca określony. Jeden ze sposobów badania wpływu czynnika ludzkiego na efektywność polega na:
Zbyt niski poziom ergonomicznej jakości obiektów technicznych (w stosunku do oczekiwań użytkowników) jest źródłem wielu dodatkowych kosztów i strat - zarówno ekonomicznych, jak i społecznych. Można je podzielić na trzy kategorie [3]:
7-6.3. Efektywność działań ergonomicznych |
Jeżeli działania zmierzające do zwiększenia ergonomiczności obiektów technicznych prowadzone są we wczesnych fazach przemysłowego procesu realizacji potrzeb, to ich efektywność jest największa [3]. Na foliogramie 7-6. slajd 5 przedstawiono porównanie kosztów działań ergonomicznych w ważniejszych fazach procesu realizacji. Jak widać, najwięcej kosztują działania w fazie (użytkowania) eksploatacji.
7-6.3.1. Źródła poprawy efektywności |
Źródeł poprawy efektywności systemów C - OT - O należy szukać analizując podstawowe zadania ergonomii, którymi są ( 7-6. slajd 6):
7-6.3.2. Klasy zaleceń poprawy efektywności działań ergonomicznych |
Na efektywność wprowadzania wymogów ergonomii ma wpływ spełnienie wielu różnych zaleceń, które można pogrupować w następujące klasy [5] ( 7-6. slajd 7, 7-6. slajd 8):
7-6.4. Określanie efektu ekonomicznego projektowania ergonomicznego |
Jak już wspomniano, wprowadzenie w życie ergonomii, humanizacji techniki i bezpieczeństwa pracy pociąga za sobą wzrost nakładów. Nakłady te, niekiedy bardzo wysokie, są jedną z przyczyn opornego wprowadzenia wymagań ergonomii do projektowania.
Jedną z dróg podnoszenia ekonomicznej efektywności jest określenie źródeł jej powstawania i metod jej oceny. Zadaniem projektowania systemów antropotechnicznych jest również zagwarantowanie, aby poniesione nakłady przyniosły w przyszłości jak największe efekty.
Do oceny efektywności projektowania ergonomicznego można stosować następujące miary:
Określając roczny efekt ekonomiczny należy brać pod uwagę wzrost nakładów kapitałowych na stworzenie systemu C - OT - O, wzrost kosztu własnego produkcji, zwiększenie nakładów kapitałowych na eksploatację. Wszystko to powinno rekompensować obniżenie wydatków eksploatacyjnych.
Do oceny ilościowej, w przypadku braku danych, mogą być zastosowane różnice pomiędzy nakładami na system bazowy (podobny) i nakładami na system opracowywany za pomocą projektowania ergonomicznego. Podstawowy efekt uzyskuje się w sferze użytkowania systemu, tzn. podczas zaspokajania określonej potrzeby społecznej. Otrzymany efekt można odnieść do poniesionych kosztów, aby otrzymać wskaźnik efektywności ekonomicznej oraz okres opłacalności nakładów dodatkowych związanych z projektowaniem układów antropotechnicznych.
7-6.4.1. Sposoby podnoszenia efektywności projektowania |
Jednym ze sposobów skracania czasu projektowania układów antropotechnicznych (projektowania ergonomicznego), które wydłużają czas projektowania klasycznego, jest zastosowanie technik komputerowych. Są one szczególnie przydatne przy projektowaniu stanowisk pracy, pulpitów sterowania itp. Należy przy tym pamiętać, że z chwilą zastosowania komputerów w projektowaniu powstał nowy układ „człowiek - komputer”, pojawiły się nowe problemy związane z rozdziałem funkcji.
Innym sposobem podwyższania efektywności projektowania ergonomicznego jest zastosowanie fizycznych i matematycznych modeli działalności operatora. Ma to szczególnie duże znaczenie przy projektowaniu złożonych systemów C - OT. Zastosowanie takich modeli pozwala również na zwiększenie niezawodności projektowanych systemów.
Ekonomiczne rezultaty wynikające ze stosowania projektowania ergonomicznego można określać pośrednio za pomocą porównywania wskaźników dotyczących:
Zwiększenie efektywności nakładów związanych z zastosowaniem osiągnięć ergonomii można uzyskać przez ( 7-6. slajd 9):
7-6.4.2. Proces oceny efektywności opracowań i projektów ergonomicznych |
Proces oceny efektywności ekonomicznej opracowań i projektów ergonomicznych składa się z następujących etapów [5] ( 7-6. slajd 10):
Dla potrzeb oceny efektywności można wyróżnić trzy rodzaje systemów [6]:
Ta klasyfikacja systemów jest również pomocna w poszukiwaniu źródeł poprawy efektywności pracy systemów „człowiek - obiekt techniczny”.
7-6.5. Marketing w określaniu potrzeb człowieka - użytkownika i ocenie jakości ergonomicznej produktu |
Marketing jest filozofią zarządzania i sterowania organizacją gospodarczą przyjmującą sytuację rynkową za przesłankę do różnokierunkowego działania wewnętrznego i zewnętrznego. Nowocześnie pojmowany marketing umożliwia [2] ( 7-6. slajd 11):
Człowiek realizuje swoje potrzeby w następującej kolejności (hierarchii):
Aby opracować efektywny plan działania (projekt) należy poznać i zrozumieć środowisko pracy (otoczenie wewnętrzne) i otoczenie zewnętrzne.
Podczas analizy otoczenia zewnętrznego obowiązuje hasło: musisz wiedzieć wszystko o swojej konkurencji, aby pozyskać klientów.
7-6.6. Ogólne zasady oceny projektów |
Projekt stanowi propozycję inwestycyjną służącą stworzeniu lub rozwinięciu możliwości produkcji wyrobów lub usług w określonym czasie. Ponadto projekt stanowi wystarczający materiał, na podstawie którego może być wykonana analiza i ocena przedsięwzięcia. Jest to zwykle analiza szacunkowa, a ocena ma najczęściej charakter porównawczy. Ocena projektu dokonywana jest wg kryteriów ilościowych:
oraz wg kryteriów niewymiernych:
Ergonomiczność wyrobów obok jakości i ochrony środowiska należy do głównych kryteriów oceny technicznej projektów.
Jakość jest określona zbiorem realnie uchwytnych kryteriów i stanowi miarę zbliżenia do doskonałości. Szeroko rozumiana jakość obejmuje również ergonomiczność, a coraz częściej w literaturze pisze się o jakości życia jako o dyscyplinie najszerzej ujmującej zagadnienia humanizacji techniki (7-6. slajd 12).
Spełnienie wymagań bezpieczeństwa pracy i ergonomii stopniowo przestaje być traktowane jako humanitarny gest dobrej woli, a staje się kategorią ekonomiczną, co zapowiada rozwój dziedzin nauki i praktyki związanych z tym zagadnieniem [1].
Najnowsza strategia produkcji zakłada „najpierw zadowolenie klienta, a potem zysk”. Jest to obecnie najlepsza metoda walki z konkurencją.
Uważa się, że gwarancją osiągnięcia najwyższych jakości w dobie rewolucji naukowo-technicznej są motywacje psychologiczne. Na foliogramie 7-6. slajd 13 przedstawiono schematycznie warunki zwiększania wydajności pracy, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości.
7-6.7. Literatura |