| 8-1. Współczesne koncepcje zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy |
|
Małgorzata Pęciłło |
| 8-1.1. Systemowe podejście do zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy |
Systemowe podejście do zarządzania bezpieczeństwem i higieną
pracy (bhp) rozwinęło się w wielu krajach uprzemysłowionych w
latach siedemdziesiątych ubiegłego stulecia jako efekt reform
legislacyjnych. W wyniku tych reform wymagania prawa odnoszące się
do bezpieczeństwa i higieny pracy zmieniły swój charakter, kładąc
nacisk na konieczność podejmowania przez organizacje działań
skierowanych na poprawę bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
pracowników oraz wewnętrznej kontroli ich skutków. Obecnie
powszechne jest przekonanie, że systemowe podejście do zarządzania
bhp jest niezbędnym warunkiem poprawy bezpieczeństwa i ochrony
zdrowia pracujących. Znajduje to swoje odzwierciedlenie zarówno w
wymaganiach prawa, jak i w wymaganiach i wytycznych dla systemów
zarządzania bhp przeznaczonych do dobrowolnego stosowania, które
są opracowywane przede wszystkim przez organizacje normalizacyjne.
Pierwszą w świecie normą krajową odnoszącą się do systemów
zarządzania bhp była opracowana w roku 1996 dobrowolna norma
brytyjska BS 8800, zawierająca wytyczne do
projektowania i wdrażania takich systemów w sposób umożliwiający
ich integrację z ogólnym systemem zarządzania przedsiębiorstwem.
Podobne normy, przeznaczone do dobrowolnego stosowania, opracowano
i ustanowiono również w innych krajach, w tym w Polsce. W skali
międzynarodowej ważną rolę w promowaniu i wdrażaniu systemów
zarządzania bhp odgrywają wytyczne ILO-OSH 2001, opracowane przez
Międzynarodową Organizację Pracy (MOP), które odnoszą się do
systemowego zarządzania bhp zarówno na szczeblu krajowym, jak i
przedsiębiorstwa.
Z badań wynika, że dostosowanie systemów zarządzania bhp do
wymagań zawartych w normach dla tych systemów wpływa na ogół na
poprawę procesów zarządzania bhp oraz wyników osiąganych w
obszarze bhp [1,2,3]. Jednak nawet w przypadku tych
przedsiębiorstw, w których zgodność systemów zarządzania bhp z
wymaganiami potwierdzono odpowiednimi certyfikatami, realizacja
wielu procesów zarządzania bhp pozostaje niezadowalająca. Dotyczy
to najczęściej procesów takich jak przywództwo, współudział
pracowników, a także planowanie działań oraz pomiar osiąganych
wyników [4].
W roku 2013 Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO), która
dużo wcześniej opracowała normy dla systemów zarządzania jakością
(normy serii ISO 9000) oraz zarządzania środowiskowego (normy
serii ISO 14000), uznała za celowe opracowanie znormalizowanych
wymagań również dla systemu zarządzania bhp. Nowa norma
(ISO 45001:2018 „Occupational health and safety management systems
- Requirements with guidance for use”) zawiera wymagania dla
systemu zarządzania bhp wraz z wytycznymi ich stosowania, a jej
struktura jest zgodna z wymaganiami Międzynarodowej Organizacji
Normalizacyjnej (ISO) dla norm odnoszących się do systemów
zarządzania
(wg Dyrektywy ISO/IEC, Część 1, Skonsolidowany Suplement ISO -
Załącznik SL ISO/IEC). Norma została opracowana z myślą o
wszelkiego rodzaju organizacjach, niezależnie od wielkości oraz
rodzaju działalności i odnosi się do ryzyk, na których
ograniczanie organizacja ma wpływ, uwzględniając przy tym
otoczenie zewnętrzne i wewnętrzne, a w szczególności potrzeby i
oczekiwania pracowników i innych zainteresowanych stron. Opbublikowanie normy ISO 45001 spowodowało wycofanie z użytku norm krajowych oraz normy OHSAS 18001.
| 8-1.2. Pojęcie systemu zarządzania bhp i jego cele |
Deming określił system zarządzania jako zbiór funkcji lub
czynności (które są nazywane elementami tego systemu),
współdziałających ze sobą przy realizacji celów przedsiębiorstwa
[5]. System zarządzania
bezpieczeństwem i higieną pracy stanowi
, część ogólnego systemu
zarządzania, która obejmuje strukturę organizacyjną, planowanie,
odpowiedzialności, zasady postępowania, procedury, procesy i
zasoby, potrzebne do opracowania, wdrażania, realizowania,
przeglądu i utrzymywania polityki bezpieczeństwa i higieny
pracy, a tym samym do zarządzania ryzykiem zawodowym
występującym w środowisku pracy w związku z działalnością
przedsiębiorstwa [6].
Podstawowym celem wdrożenia systemu zarządzania bhp jest
stała poprawa wyników osiąganych w obszarze w
obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy, a w szczególności
zapobieganie wypadkom przy pracy i chorobom związanym z
pracą oraz zapewnienie zdrowych i bezpiecznych miejsc pracy. Oznacza
to, że prowadzone w systemie działania powinny wpływać na
obniżenie nie tylko liczby wypadków przy pracy, chorób zawodowych ale wszelkich chorób związanych z pracą.
Wdrożenie systemu zarządzania bhp powinno umożliwiać [7]:
Zdolność systemu zarządzania bhp do osiągania oczekiwanych
wyników zależy od wielu czynników. Wśród najistotniejszych z
nich wymienia się [7]:
| 8-1.2.2 Struktura systemu zarządzania bhp |
Modele systemu zarządzania bhp przedstawiane w normach dla systemów zarządzania bhp są oparte na cyklu ciągłego doskonalenia (zwanym często cyklem Deminga lub PDCA). Model ten znalazł odzwierciedlenie w modelach systemów zarządzania bhp publikowanych w różnych dokumentach normatywnych, w tym w polskiej normie PN-N-18001 pokazano na rys.1.
Rys. 1. Model systemu zarządzania bhp przyjęty w normach serii PN-N-18000
Na koncepcji ciągłego doskonalenia opiera się również model systemu zarządzania bhp zgodnie z wymaganiami normy ISO 45001. Struktura tego modelu jest niemal taka sama, jak modelu systemu zarządzania jakością i zarządzania środowiskowego, przedstawionych w normach serii ISO 9000 oraz ISO 14000. Istotną różnicą jest umiejscowienie w centrum tego modelu, obok przywództwa najwyższego kierownictwa, współudziału pracowników, który jest szczególnie ważny dla zapewnienia skuteczności w zarządzaniu bezpieczeństwem i higieną pracy (rys.2). Do podstawowych elementów tego modelu, oprócz przywództwa i współudziału pracowników, należą:
Rys.2. Model systemu zarządzania bhp według normy ISO
45001
Uwagę zwraca wyraźne uwzględnienie w tym modelu otoczenia
(kontekstu) organizacji, który ma istotny wpływ zarówno na
ukształtowanie całego systemu, jak i na podejmowane w nim
działania.
| 8-1.2.3 Procesy w systemie zarządzania bhp |
System zarządzania bezpieczeństwem i higiena pracy zgodnie z
założeniami normy ISO 45000 powinien być oparty na podejściu
procesowym, przy czym proces w rozumieniu tej normy, to proces
organizacyjny lub inaczej proces zarządzania. Proces ten
możeobejmować swoim zasięgiem każdą sekwencję działań
realizowaną w przedsiębiorstwie, a więc zarówno działania
związane z przetwarzaniem przedmiotów materialnych (procesy
produkcyjne), jak i niezwiązane bezpośrednio z wytwarzaniem
wyrobów lub usługi, czyli procesy nieprodukcyjne.
W każdym procesie zarządzania możemy wyróżnić następujące
elementy (Rys. 3):
Pod pojęciem działania realizowanego w procesie można
rozumieć pojedynczą czynność lub zespół czynności. Czasami
pojęcie „działanie” jest równoznaczne z procesem elementarnym,
czyli realizowanym przez jedną komórkę organizacyjną lub
osobę. To, jaki przyjmie się poziom szczegółowości
(dekompozycji procesów organizacyjnych), zależy wyłącznie od
zespołu wdrażającego podejście procesowe oraz od celu
wprowadzania tego podejścia w przedsiębiorstwie.
Działanie 2
Działanie 1
Działanie 3
WEJŚCIE
WYJŚCIE
Lider procesu
POCZĄTEK
KONIEC
DOSTAWCA
KLIENT
Procesy elementarne łączą się ze sobą tworząc procesy
przekrojowe, czyli procesy, w realizacji których uczestniczą
różne komórki organizacyjne, te zaś z kolei łączą się ze sobą
tworząc sieć (łańcuch) procesów. Zarówno w procesie
przekrojowym jak i w sieci procesów elementarnych
właściciel jednego procesu może być jednocześnie klientem w
stosunku do poprzedniego procesu oraz dostawcą w stosunku do
kolejnego procesu, natomiast wyjście w jednym procesie może
być wejściem w kolejnym, po nim następującym.
W normie ISO 45001 wśród procesów o kluczowym znaczeniu dla
skuteczności systemu zarządzania bhp wymieniono procesy
realizowane w celu:
| 8-1.2.4 Kontekst organizacji i jego rola w systemie zarządzania bhp |
Zrozumienie kontekstu organizacji jest warunkiem koniecznym
do właściwego zaprojektowania i wdrożenia systemu zarządzania
bhp. W normach ISO dla systemów zarządzania pod pojęciem
kontekstu organizacji rozumie się kombinację czynników
wewnętrznych i zewnętrznych, które mogą wpływać na
podejście organizacji do ustalania i osiągania celów
[8]. Zatem ów kontekst organizacji, to nic innego jak
stosowany od dawna w literaturze termin „otoczenie
organizacji” zarówno zewnętrzne jaki i wewnętrzne.
Na otoczenie zewnętrzne organizacji składają się [9]:
Otoczenie wewnętrzne tworzą czynniki kształtowane przez
właścicieli i udziałowców, zarząd i osoby pracujące.
W tych przedsiębiorstwach, w których prowadzone są strategiczne analizy otoczenia w celu identyfikacji czynników tworzących kontekst organizacji i oceny związanych z nimi ryzyk i szans, np. w systemie zarządzania jakością lub zarządzania środowiskowego, warto rozważyć ich wykorzystanie również do analizy kontekstu organizacji w rozumieniu normy ISO 45001. Można to zrobić przez włączenie do tych analiz czynników otocznia istotnych z punktu widzenia systemu zarządzania bhp. Identyfikację tych czynników można również przeprowadzać w ramach procesu oceny ryzyk i szans, wdrożonego w ramach systemu zarządzania bhp.
| 8-1.2.5 Identyfikowanie wymagań prawnych i innych w systemie zarządzania bhp |
Identyfikowanie i monitorowanie wymagań prawnych oraz innych
wymagań, które mogą się odnosić do organizacji odgrywa istotną
rolę dla zrozumienia kontekstu organizacji.
W procesie identyfikowania wymagań można brać pod uwagę w
szczególności [10]:
Przy identyfikowaniu wymagań prawnych i innych odnoszących się do bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wprowadzanych do nich zmian można wykorzystywać różne źródła, jak na przykład:
| 8-1.2.6 Ryzyka i szanse w systemie zarządzania bhp |
W systemie zarządzania bhp zgodnym z wymaganiami normy ISO 45001 przedmiotem analizy i oceny powinny być:
Przy czym, zgodnie z zapisami normy ISO 45000:
Ryzyko dla bezpieczeństwa i zdrowia jest definiowane w
normie ISO 45001 w sposób analogiczny do ryzyka zawodowego.
W przepisach prawa (rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki
Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych
przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy) ryzyko zawodowe
zostało zdefiniowane jako prawdopodobieństwo wystąpienia
niepożądanych zdarzeń związanych z wykonywaną pracą
powodujących straty, w szczególności wystąpienia u
pracowników niekorzystnych skutków zdrowotnych w wyniku
zagrożeń zawodowych występujących w środowisku pracy lub
sposobu wykonywania pracy. Natomiast zgodnie z wytycznymi
Międzynarodowej Organizacji Pracy (ILO-OSH 2001) ryzyko
zawodowe to kombinacja prawdopodobieństwa wystąpienia
zdarzenia zagrażającego oraz ciężkości urazu lub pogorszenia
stanu zdrowia pracowników, powodowanego tym zdarzeniem.
Podstawowa różnica w definicjach ryzyka zawodowego i ryzyka
dla bezpieczeństwa i zdrowia według normy ISO 45001 dotyczy
podmiotu ponoszącego ryzyko. We wszystkich definicjach
ryzyka zawodowego wskazuje się, że ryzyko to ponosi
pracownik w związku z wykonywaną przez niego pracą. W normie
ISO 45001 ryzyko dla bezpieczeństwa i zdrowia to nie tylko
ryzyko ponoszone przez pracowników, ale również przez
wszystkie inne osoby, na które oddziaływać mogą zagrożenia
związane z działaniami organizacji, w tym zarówno te osoby,
które wykonują pracę na rzecz organizacji i nie są jej
pracownikami, jak i te, które organizację odwiedzają lub
przebywają w pobliżu nadzorowanych przez nią stanowisk
pracy.
| 8-1.2.7 Cele i planowanie działań w systemie zarządzania bhp |
Planowanie to jeden z podstawowych procesów w systemie zarządzania bhp. Obejmuje ono ustalanie celów i określanie planów działań służących ich osiąganiu. Zgodnie z wymaganiami normy ISO 45001 planowanie obejmować powinno działania skierowane na:
Plany działań powinny określać sposoby ich integrowania i wdrażania w procesach realizowanych w systemie zarządzania bhp lub w innych procesach biznesowych oraz sposoby oceny skuteczności tych działań. W normach ISO dla systemów zarządzania cel jest definiowany jako rezultat, który należy osiągnąć. Cele mogą dotyczyć działań o różnym horyzoncie czasowym i być ustalane dla całej organizacji, a także dla jej części lub określonych procesów i działań w niej realizowanych; mogą być to cele strategiczne, taktyczne lub operacyjne. W wytycznych normy ISO 45001 wskazuje się, że cele strategiczne dotyczą na ogół całej organizacji i wyników osiąganych w całym systemie zarządzania bhp, cele taktyczne są ustalane dla wybranych jednostek organizacyjnych, określonych miejsc lub procesów, zaś cele operacyjne dotyczą określonych działań. Utrzymywanie i ciągłe doskonalenie systemu zarządzania bhp wymaga, aby cele dotyczące bhp były ustalane na różnych szczeblach struktury organizacyjnej. Cele te powinny być spójne z ustaloną w organizacji polityką bhp i mierzalne (jeżeli to możliwe) oraz być ustalane z uwzględnieniem:
oraz monitorowane, komunikowane i w razie potrzeby
aktualizowane.
Do monitorowania celów można wykorzystywać zarówno metody
ilościowe, jak i jakościowe, jak np. badania ankietowe,
wywiady i obserwacje.
Uwzględnienie przy ustalaniu celów wyników analizy ryzyk i
szans – zarówno dla systemu zarządzania bhp, jak i
związanych z zagrożeniami dla bezpieczeństwa i zdrowia –
powinno nie tylko umożliwić osiąganie w systemie zarządzania
bhp zamierzonych wyników, ale także przyczyniać się do
ciągłego doskonalenia tego systemu i poprawy osiąganych w
nim wyników.
Konieczne jest ustalenie planów, które mogą dotyczyć działań
skierowanych na osiągnięcie jednego lub jednocześnie kilku
ustalonych celów. Plany powinny określać [7]:
| 8-1.2.8 Przywództwo i zaangażowanie najwyższego kierownictwa w systemie zarządzania bhp |
Zgodnie z wymaganiami normy ISO 45001 najwyższe kierownictwo powinno wykazywać przywództwo i zaangażowanie w zarządzanie bhp poprzez:
Porównując wymagania odnośnie zaangażowania i przywództwa w nowej normie ISO 45001 z wymaganiami zawartymi w opracowanych wcześniej polskich normach oraz wytycznych MOP dla systemu zarządzania bhp można stwierdzić, że w systemie zarządzania bhp zgodnym z wymaganiami nowej normy silniej akcentowana jest potrzeba rzeczywistego przewodzenia działaniom na rzecz bhp. Według polskich norm PN-N-18001 do działań wykazujących silne i widoczne przywództwo należą przede wszystkim: udostępnianie niezbędnych środków do zaprojektowania, wdrożenia i funkcjonowania systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, ustalanie i aktualizowanie polityki i celów bezpieczeństwa i higieny pracy w organizacji oraz przeprowadzanie przeglądów systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. W wymaganiach nowej normy ISO zwraca się dużą uwagę takie działania, które wymagają osobistego zaangażowania najwyższego kierownictwa i których realizacja powinna wpływać na kształtowanie i rozwój w organizacji wysokiej kultury bezpieczeństwa.
| 8-1.2.9 Polityka bezpieczeństwa i higieny pracy w systemie zarządzania bhp |
godnie z postanowieniami normy ISO 45000 polityka to
zamierzenia i ukierunkowanie organizacji,
formalnie wyrażone przez najwyższe
kierownictwo, natomiast polityka bezpieczeństwa i higieny
pracy to polityka mająca na celu zapobieganie wypadkom przy
pracy i chorobom związanym z pracą u pracowników oraz
zapewnienie bezpiecznych i zdrowych miejsc
pracy.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa zapewnienie
rozwoju polityki w celu zapobiegania wypadkom przy pracy i
chorobom zawodowym należy do podstawowych obowiązków
pracodawcy.
Normy dla systemów zarządzania bhp stawiają organizacjom
wymagania odnośnie sposobu opracowania polityki bhp,
zawartych w niej deklaracji, a także jej komunikowania
zainteresowanym stronom. Przyjmuje się, że ustanowienie,
wdrażanie i utrzymywanie polityki BHP jest jednym z
widocznych dowodów zaangażowania najwyższego kierownictwa w
zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy. Przyjęta w
organizacji polityka BHP powinna być odpowiednia do
celu działania organizacji i występujących w niej ryzyk i
szans dla bezpieczeństwa i zdrowia i stanowi ramy do
ustalania celów bhp.
Według wymagań normy ISO 45001 polityka bhp powinna zawierać
co najmniej zobowiązania do:
Wymagania te nie odbiegają w zasadniczy sposób wymagań
polskiej normy PN-N-18001, według których polityka bhp
powinna wyrażać zobowiązanie organizacji do:
Jednak stwierdzić można, że polityka bhp opracowana zgodnie
z nowymi wymaganiami wyraźniej niż polityka opracowana
według wymagań polskiej normy wskazuje, że prowadzone w
systemie działania będą służyć nie tylko zapobieganiu
wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym, ale również
wszystkim chorobom związanym z pracą. Wyraźniej sformułowane
jest również zobowiązanie do zapewnienia współudziału
pracowników, który powinien obejmować ich udział w procesach
decyzyjnych, a nie tylko angażowanie w działania na rzecz
bhp.
Równocześnie w normie ISO 45001 wskazuje się, że
polityka bhp powinna być:
Zawarte w polityce zobowiązania powinny znajdować odzwierciedlenie w procesach, które są wdrażane w organizacji w celu spełnienia wymagań stawianych systemowi zarządzania bhp.
| 8-1.2.10 Odpowiedzialności i uprawnienia w systemie zarządzania bhp |
Angażując się w działania skierowane na realizację ustalonej polityki bhp, najwyższe kierownictwo powinno zapewnić, że [7]:
Konieczne jest również określenie odpowiedzialności i uprawnień w celu zapewnienia, że system zarządzania bhp odpowiada przyjętym wymaganiom oraz że są sporządzane i przedstawiane najwyższemu kierownictwu raporty dotyczące osiąganych wyników. Wymaganie to nie jest w pełni tożsame z wymaganiami stawianymi wcześniej w tym zakresie przez polskie normy, zgodnie z którymi konieczne jest:
W systemie zarządzania bhp zgodnym z normą ISO 45001
odpowiedzialności i uprawnienia w celu zapewnienia, że
system zarządzania bhp odpowiada przyjętym wymaganiom
oraz że są sporządzane i przedstawiane najwyższemu
kierownictwu raporty dotyczące osiąganych wyników mogą być
przypisywane jednej osobie (przedstawicielowi kierownictwa),
członkowi najwyższego kierownictwa lub kilku różnym osobom
lub komórkom organizacyjnym, a wspieranie i promowanie
współudziału wszystkich członków organizacji w działaniach
na rzecz bhp należy do wszystkich członków najwyższego
kierownictwa.
Przy określaniu odpowiedzialności i uprawnień w systemie
zarządzania bhp należy wziąć pod uwagę wymagania przepisów
prawa, zgodnie z którymi podstawowa odpowiedzialność za
zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy w
przedsiębiorstwie spoczywa na pracodawcy. To właśnie
pracodawca odpowiada za bezpieczeństwo i zdrowie pracowników
przez niego zatrudnianych oraz innych osób wykonujących
pracę lub przebywających na terenie jego zakładu pracy.
Przepisy prawa wskazują również, że w realizacji obowiązków
dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy
powinny współdziałać z pracodawcą osoby kierujące
pracownikami i sami pracownicy.
Zgodnie z kodeksem pracy do osób kierujących pracownikami
należy w szczególności:
Natomiast obowiązkiem pracowników jest między innymi znajomość przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, udział w szkoleniach i instruktażu oraz przestrzeganie obowiązujących przepisów i zasad oraz stosowanie się do instrukcji bezpiecznego wykonywania pracy, a w szczególności:
Pracodawca powinien zapewnić warunki, które umożliwiają im wywiązanie się z tych obowiązków. Realizacja określonych prawem obowiązków związana jest z koniecznością jednoznacznego przypisania odpowiedzialności za bezpieczeństwo i higienę pracy wszystkim pracującym w przedsiębiorstwie osobom. Podkreślają to normy dla systemów zarządzania bhp.
| 8-1.2.11 Współudział pracowników w systemie zarządzania bhp |
System zarządzania bhp zgodny z normą ISO 45001 obejmuje
wszystkie osoby, których pracę lub działania związane z
pracą organizacja może nadzorować i na których
bezpieczeństwo i zdrowie może wpływać.
Przez współudział pracowników w działaniach na rzecz bhp
rozumie się na ogół współdziałanie pracowników i kadry
kierowniczej w celu skutecznego zarządzania bezpieczeństwem
i higieną pracy w przedsiębiorstwie. Przyjmuje się, że
współudział może przybierać różne formy i być realizowany
przez:
Pełny i skuteczny współudział przyjmuje wszystkie
wymienione wyżej formy, nie ograniczając się do formalnego
informowania i konsultacji. Powinien on oznaczać aktywne
zaangażowanie pracowników w procesy zarządzania
bezpieczeństwem i higieną pracy, prowadzące do kształtowania
ich probezpiecznych postaw i zachowań.
Przekonanie o znaczeniu współudziału pracowników i innych
osób pracujących pod nadzorem organizacji w zarządzaniu bhp
znajduje swoje odzwierciedlenie w wymaganiach normy ISO
45001, zgodnie z którą współudział osób pracujących oznacza
ich udział w procesach podejmowania decyzji. Osobno
wymieniane są konsultacje, polegające na zasięganiu opinii
przed podjęciem decyzji. Nie jest więc możliwe osiągnięcie
zgodności z wymaganiami normy przez wdrożenie słabszych form
współudziału, takich jak informowanie, wysłuchiwanie opinii,
czy też konsultowanie, bez zapewnienia możliwości udziału
osób pracujących w procesach decyzyjnych. W systemie zarządzania bhp spełniającym wymagania normy ISO
45001 powinny zostać ustanowione, wdrożone i utrzymywane
procesy, które zapewniają konsultowanie i współudział osób
pracujących i/lub ich przedstawicieli w zarządzaniu bhp.
Ważne jest przy tym, aby w działaniach prowadzonych w
systemie zarządzania bhp uczestniczyły osoby pracujące na
wszystkich szczeblach struktury organizacyjnej.
W celu realizacji współudziału i konsultacji konieczne jest:
W normie ISO 45001 szczególną uwagę zwraca się na współudział tych osób pracujących, które nie pełnią funkcji kierowniczych i wskazuje się, że powinny one uczestniczyć w szczególności w konsultacjach odnoszących się do [7]:
Należy również zapewnić współudział osób pracujących, które
nie pełnią funkcji kierowniczych w działaniach takich jak
[7]:
| 8-1.3. Działania wspierające zarządzanie BHP |
| 8-1.3.1 Zapewnienie zasobów i kompetencji oraz kształtowanie świadomości w systemie zarządzania bhp |
Wszystkie normy dla systemów zarządzania bhp wskazują na potrzebę zapewnienia w organizacji zasobów, które są niezbędne do wdrożenia, utrzymywania i ciągłego doskonalenia tych systemów. Pod pojęciem potrzebnych zasobów rozumie się przede wszystkim zasoby ludzkie (z uwzględnieniem uwarunkowań demograficznych, różnorodności, wiedzy i kompetencji), infrastrukturę (budynki, sprzęt techniczny, technologie informatyczne i systemy komunikacji, systemy awaryjne itp.) oraz zasoby finansowe. W każdym systemie zarządzania bhp istotny wpływ na osiągane wyniki mają kompetencje pracujących w tym systemie osób. W systemach zarządzania bhp spełniających wymagania norm konieczne jest zapewnienie, że wszyscy pracownicy, a także inne osoby wykonujące pracę pod kontrolą organizacji, posiadają odpowiednie do potrzeb, udokumentowane kompetencje. W szczególności, zgodnie z wymaganiami normy ISO 45001 konieczne jest:
W celu
zapewnienia, że pracownicy posiadają potrzebne kompetencje,
odpowiednio do ich roli w organizacji, zalecane jest
przeprowadzanie okresowych ocen pracowników,
identyfikowanie brakujących kompetencji oraz określanie
sposobów ich pozyskiwania. Ocena kompetencji powinna być
przeprowadzana również zawsze wówczas, gdy w organizacji są
wprowadzane zmiany. Należy
pamiętać, że podstawowe wymagania odnośnie kompetencji są
zawarte w przepisach prawa, zgodnie z którymi nie wolno
dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie
posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych
umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz
zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Niezbędnym warunkiem
uzyskania odpowiednich kompetencji w zakresie bhp jest
odbycie wymaganego przepisami prawa szkolenia w zakresie
bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem do pracy
(szkolenie wstępne, obejmujące instruktaż wstępny,
instruktaż stanowiskowy oraz szkolenie wstępne podstawowe)
oraz udział w szkoleniach okresowych. Szkolenia te odbywają
się w czasie pracy i na koszt pracodawcy. Pracownik powinien
być również szkolony zawsze w przypadku przeniesienia lub
zmiany pracy, wprowadzenia zmian w wyposażeniu stanowiska
pracy oraz zmian technologii i organizacji pracy. Ramowe
programy szkoleń (wstępnych i okresowych) dla poszczególnych
grup stanowisk pracy określono w przepisach prawa.
Normy dla systemów zarządzania bhp wskazują również na
konieczność uświadamiania pracownikom zagadnień dotyczących
BHP, w tym zagrożeń i związanego z nimi ryzyka zawodowego,
korzyści wynikających z poprawy stanu bhp, a także zadań i
odpowiedzialności za bezpieczeństwo i higienę pracy. Tego
rodzaju wymagania mają zwrócić uwagę osób projektujących i
wdrażających systemy na potrzebę kreowania postaw i
przekonań tworzących wysoką kulturę bezpieczeństwa. Ważną
rolę odgrywają tu szkolenia i informowanie, a także
odpowiednie zaprojektowanie poszczególnych elementów
systemu.
Zgodnie z wymaganiami normy ISO 45001 wszystkie osoby
pracujące na rzecz organizacji powinny być świadome:
| 8-1.3.2 Komunikowanie się w systemie zarządzania bhp |
Zgodnie z wymaganiami i wytycznymi normy ISO 45001, w ramach systemu zarządzania bhp należy ustanowić, wdrożyć i utrzymywać odpowiednie do potrzeb procesy komunikowania się, a w szczególności określić:
Konieczne jest zapewnienie, że przy ustanawianiu procesów
komunikowania się są uwzględniane opinie zainteresowanych
stron.
Przy ustanawianiu procesów komunikowania się należy:
Procesy komunikowania się powinny zapewniać:
Konieczne jest utrzymywanie udokumentowanych informacji,
potwierdzających realizację procesów komunikowania się.
Podstawowe zasady komunikowania się na tematy bezpieczeństwa
i higieny pracy w przedsiębiorstwie ustalono w przepisach
prawa. Zgodnie z nimi konieczne jest przekazywanie
pracownikom informacji o wszystkich sprawach związanych z
ich bezpieczeństwem i zdrowiem w pracy, w tym informacji
dotyczących:
Zgodnie z przepisami prawa również pracownicy powinni przekazywać przełożonym informacje o bezpieczeństwie i higienie pracy. W szczególności są oni zobowiązani przekazywać informacje o występujących zagrożeniach i dostrzeżonych wadach lub uszkodzeniach maszyn. Przepisy prawa wskazują również na potrzebę dwustronnego komunikowania się w ważnych sprawach dotyczących bezpieczeństwa i ochrony zdrowia. Wprowadzają one obowiązek konsultowania z pracownikami lub ich przedstawicielami wszystkich działań związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, a w szczególności działań dotyczących:
Zgodnie z
wymaganiami prawnymi w każdej organizacji konieczne jest
wprowadzenie rozwiązań organizacyjnych zapewniających
przepływ informacji na tematy bezpieczeństwa i higieny pracy
zarówno od przedstawicieli kierownictwa do pracowników, jak
i od pracowników do przedstawicieli kierownictwa. Do
podstawowych form przekazywania informacji o bezpieczeństwie
i higienie pracy pracownikom należą, zgodnie z przepisami
prawa, szkolenia i instruktaże stanowiskowe. Konieczne jest
również stosowanie pisemnych form informowania, a w
szczególności opracowanie i przekazanie pracownikom w formie
pisemnej instrukcji bezpiecznego wykonywania pracy, a także
sporządzanie i przedstawianie pracownikom szeregu zapisów
dokumentujących działania prowadzone w zakresie bhp i ich
wyniki.
Do podstawowych metod komunikowania się w zarządzaniu
bezpieczeństwem i higieną pracy należą:
Z reguły do przekazania tej samej informacji wykorzystuje się kilka różnych metod, wzmacniając w ten sposób skuteczność przekazu.
| 8-1.3.3. Dokumentowanie w systemie zarządzania bhp |
W każdym systemie zarządzania dokumentacja
stanowi jeden z podstawowych środków komunikowania się:
wskazuje ona, co powinno zostać zrobione dla osiągnięcia
ustalonych celów, czy zaplanowane działania są realizowane i
jakie są ich wyniki. Normy dla systemów zarządzania bhp formułują
wymagania odnośnie tego, co powinno być dokumentowane w tych
systemach. Tradycyjnie przyjmuje się, że sporządzania w
systemie zarządzania dokumentacja obejmuje dokumenty, które
opisują przeprowadzane w systemie działania i sposób ich
realizacji oraz zapisy, które potwierdzają realizację tych
działań i rejestrują ich wyniki. W nowej normie ISO 45001,
podobnie jak w normach dla systemów zarządzania jakością
oraz środowiskowego, wymagania dotyczą udokumentowanych
informacji, które są potrzebne do właściwej realizacji
procesów i działań oraz potwierdzają ich realizację.
Do podstawowych dokumentów i zapisów dotyczących
bezpieczeństwa i higieny pracy należą te, których
sporządzania wymagają przepisy prawa. Zgodnie z nimi
konieczne jest między innymi opracowanie i udostępnienie
pracownikom do stałego korzystania instrukcji określających
sposoby postępowania przy obsłudze maszyn i urządzeń
technicznych, procesów technologicznych oraz przy stosowaniu
materiałów szkodliwych dla zdrowia i niebezpiecznych.
Powinny one określać czynności, które należy wykonać przed
rozpoczęciem pracy, zasady i sposoby bezpiecznego
wykonywania pracy, czynności wykonywanie po jej zakończeniu
oraz zasady postępowania w sytuacjach awaryjnych,
stwarzających zagrożenie dla zdrowia lub życia pracowników.
Do określonych przepisami prawa obowiązków w zakresie
dokumentowania należy również prowadzenie rejestru wyników
badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia na
stanowisku pracy, rejestru wypadków przy pracy oraz rejestru
zachorowań na choroby zawodowe, a także sporządzanie
protokołów powypadkowych i statystycznych kart wypadku, kart
pomiarów czynników szkodliwych, dokumentowanie wyników
prowadzonej w przedsiębiorstwie oceny ryzyka zawodowego i
wynikających z niej działań profilaktycznych, itp. Wzory
większości wymaganych przepisami prawa zapisów i ich
zawartość są określone w odpowiednich aktach prawnych.
W nowej normie ISO 45001 wskazuje się elementy systemu i
realizowane w systemie działania, dla których powinny być
sporządzane udokumentowane informacje. Należą do nich:
Równocześnie podkreśla się, że
procedury, które opisują sposób realizacji działań lub
procesów mogą, ale nie muszą być udokumentowane.
Zakres udokumentowanych informacji w systemie
zarządzania bhp może być różny w różnych organizacjach i
zależy przede wszystkim od wielkości i rodzaju działalności
organizacji, a także od wdrażanych procesów i ich
interakcji.
Udokumentowane informacje sporządzane w systemie zarządzania
bhp powinny być datowane i łatwe do identyfikacji,
przeglądane i zatwierdzane. W procesie ich nadzorowania
należy zapewnić, że są one:
Należy zapewnić, że pracownicy i/lub ich przedstawiciele mają dostęp do odpowiednich udokumentowanych informacji dostęp, z zapewnieniem zasad poufności i ochrony danych osobowych.
Należy dążyć do tego, aby udokumentowane informacje były opracowane w zwięzły sposób, zrozumiały dla osób, które mają z nich korzystać| 8-1.4. DZIAŁANIA OPERACYJNE W ZARZĄDZANIU BHP |
| 8-1.4.1. Planowanie i nadzorowanie działań operacyjnych w systemie zarządzania bhp |
W systemie zarządzania bhp zgodnym z normą ISO 45001 należy zaplanować, wdrożyć i nadzorować odpowiednie, składające się na ten system procesy, a także realizować zaplanowane działania. Warunkiem właściwego wdrażania tych procesów i działań jest w szczególności:
Podstawowym celem nadzorowania procesów jest poprawa stanu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, w szczególności dzięki eliminowaniu zagrożeń lub, jeżeli to niemożliwe, przez ograniczanie związanego z nimi ryzyka dla bezpieczeństwa i zdrowia. W normie ISO 45001 zwraca się uwagę na konieczność stosowania w procesie (procesach) wdrażanym (wdrażanych) w celu eliminowania zagrożeń i ograniczenia ryzyk dla bezpieczeństwa i zdrowia obowiązującej, zgodnej z wymaganiami prawnymi, następującej hierarchii środków ochrony:
| 8-1.4.2. Zarządzanie zmianami w systemie zarządzania bhp |
W systemie zarządzania bhp należy ustanowić procesy w celu wdrażania i nadzorowania zmian, zarówno tymczasowych, jak i stałych, które mogą wpływać na wyniki w zakresie bhp. Zmiany te mogą dotyczyć w szczególności:
Wynikiem zmian mogą być zarówno szanse, jak i
zagrożenia.
W przypadku wystąpienia zmian niezamierzonych należy
dokonywać przeglądów ich skutków i podejmować działania
prowadzące do ograniczenia ich ewentualnych skutków
niepożądanych.
| 8-1.4.3. Zamawianie wyrobów i usług w systemie zarządzania bhp |
Na bezpieczeństwo i higienę pracy na terenie przedsiębiorstwa mogą mieć wpływ również działania dostawców wyrobów i usług (podwykonawców, osób wykonujących prace outsourcowane). W związku z tym należy zapewnić, że spełniają oni wymagania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przedsiębiorstwie lub inne, przynajmniej równorzędne. W tym celu konieczne jest:
W normie ISO 45001 zwrócono uwagę na coraz
częściej wykorzystywany w organizacjach outsourcing. W
przypadku, gdy organizacja korzysta z outsourcingu i
powierza wykonywanie części procesów jednostkom zewnętrznym,
konieczne jest zapewnienie, że procesy te są zgodne z
wymaganiami prawnymi i odpowiednio nadzorowane. Sposób ich
nadzorowania powinien zostać określony w systemie
zarządzania bhp. Należy również określić potencjalny wpływ
outsourcingu na bezpieczeństwo i ochronę zdrowia w
organizacji. Zalecane jest przy tym konsultowanie się z
jednostkami zewnętrznymi, realizującymi działania w ramach
outsourcingu.
| 8-1.4.4. Gotowość i reagowanie na sytuacje awaryjne w systemie zarządzania bhp |
Wszystkie działania w systemie zarządzania
bezpieczeństwem i higieną pracy powinny być skierowane
przede wszystkim na aktywne zapobieganie zagrożeniom.
Oznacza to, że każde zagrożenie powinno zostać
zidentyfikowane, a związane z nim ryzyko odpowiednio
ograniczone przed wystąpieniem jego niekorzystnych skutków.
Jednak trudno jest zakładać, że wprowadzenie systemu
zarządzania doprowadzi do całkowitego wyeliminowania
wypadków przy pracy. Dlatego w każdym systemie zarządzania
bhp należy opracować odpowiednie procedury gotowości i
reagowania na wypadki przy pracy i awarie, które pozwalają
na ograniczenie skutków wypadku lub awarii, jeżeli takie
wystąpią.Podstawowe zasady postępowania w razie
wystąpienia wypadku przy pracy określają przepisy prawa.
Wymagają one zapewnienia w przedsiębiorstwie sprawnie
funkcjonującego systemu pierwszej pomocy oraz środków
niezbędnych do udzielenia tej pomocy. Jeżeli dojdzie do
wypadku przy pracy obowiązkiem pracodawcy jest
przeciwdziałać zagrożeniom oraz zapewnić udzielenie
pierwszej pomocy osobom poszkodowanym, ustalić okoliczności
i przyczyny wypadku i zastosować środki zapobiegające
podobnym wypadkom. O zaistnieniu wypadku śmiertelnego,
ciężkiego lub zbiorowego należy zawiadomić inspektora pracy
i prokuratora.
W przypadku działalności stwarzającej możliwość wystąpienia
nagłego niebezpieczeństwa dla zdrowia i życia pracowników
przepisy prawa wymagają zapewnienia odpowiednich środków,
umożliwiających właściwe reagowanie w razie jego
wystąpienia, takich jak urządzenia i sprzęt ratowniczy, a
także przygotowania do prowadzenia akcji ratunkowej
odpowiednio przeszkolonych osób. Ustalone być również
powinny w przedsiębiorstwie zasady postępowania w przypadku
wystąpienia pożaru lub klęski żywiołowej.
W systemie zarządzania bhp zgodnym z normą ISO 45001 należy
identyfikować potencjalne sytuacje awaryjne i oceniać
związane z nimi ryzyko oraz utrzymywać procesy w celu
wyeliminowania lub ograniczenia tego ryzyka. W procesach
tych uwzględnić należy:
Konieczne jest utrzymywanie udokumentowanych informacji
dotyczących procesu oraz planów postępowania w sytuacjach
awaryjnych.
| 8-1.5. OCENA WYNIKÓW I CIĄGŁE DOSKONALENIE W ZARZĄDZANIU BHP |
| 8-1.5.1. Monitorowanie, pomiary, analiza i ocena wyników w systemie zarządzania bhp |
Monitorowanie polega na określeniu
statusu systemu, procesu lub działania.
Do określenia statusu
może być potrzebne
sprawdzenie, nadzorowanie
lub szczegółowa obserwacja. Pomiar
to proces określania wartości.
W każdym systemie zarządzania bhp
konieczne jest wdrożenie i utrzymywanie
procesów służących monitorowaniu,
pomiarom i ocenie. W szczególności
określić należy:
Do monitorowanych aspektów bhp należeć
mogą w szczególności:
W normie ISO 45001 zwrócono szczególną uwagę na wdrożenie i utrzymywanie w systemie zarządzania bhp procesu oceny zgodności z wymaganiami prawa i innymi wymaganiami, do spełnienia których organizacja się zobowiązała. W procesie tym należy zwrócić uwagę na:
| 8-1.5.2. Wskaźniki do monitorowania i oceny procesów oraz wyników w systemie zarządzania bhp |
Ogólnie rzecz biorąc, monitorowanie i ocena w systemie zarządzania bhp obejmuje (rys.7):
Wskaźniki wiodące
Wskaźniki wynikowe
WARUNKI
WEJŚCIOWE
Warunki pracy
PROCESY
Działania skierowane na
ograniczanie ryzyka
WYJŚCIA
Wypadki przy pracy
Choroby związane
z pracą
Rys.7. Wskaźniki wynikowe i wiodące w monitorowaniu bhp
Środowisko pracy i występujące w nim zagrożenia, a także działania realizowane w ramach zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, mogą być oceniane z wykorzystaniem wskaźników wiodących. Wskaźniki te służą więc do monitorowania aktywnego. Osiągane wyniki, które w przypadku bezpieczeństwa i higieny pracy charakteryzuje się przede wszystkim przez wszystkim występujące w tym obszarze zdarzenia niepożądane - takie jak np. wypadki przy pracy lub choroby związane z pracą - mogą być oceniane z wykorzystaniem wskaźników wynikowych. Wskaźniki te służą więc do monitorowania reaktywnego.
Wskaźniki wynikowe i wiodące do oceny
funkcjonowania w obszarze
bezpieczeństwa i higieny pracy powinny
być ustalane w procesach planowania,
który obejmuje ustalanie celów, którym
przypisuje się wskaźniki i
określanie planów ich osiągania.
Ustalane cele powinny być mierzalne,
co oznacza, że konieczne jest
przypisanie im wskaźników, które
umożliwiają ocenę stopnia ich
realizacji.
Ustalane w procesie planowania cele,
wskaźniki i plany mogą się odnosić do
różnych jednostek organizacyjnych i
działań przedsiębiorstwa oraz do
różnych okresów czasu. Cele, które
mają być osiągnięte w dłuższym czasie
(na ogół dłuższym niż rok) i są
związane bezpośrednio z realizacją
ustalonej polityki; są one często
nazywane celami ogólnymi [6]. Cele te
ustala kierownictwo najwyższego
szczebla. Określają one pożądaną
sytuację docelową (np. zmniejszenie
liczby wypadków przy pracy,
zmniejszenie liczby osób zatrudnionych
w warunkach zagrożenia, poprawa
jakości życia w pracy itp.). Tego
rodzaju celom przypisywane są często
wskaźniki wynikowe, które określają, o
ile ma się zmniejszyć na przykład
liczba wypadków przy pracy czy też
absencja chorobowa, albo o ile mają
wzrosnąć wskaźniki charakteryzujące
jakość życia w pracy. Aby osiągnąć
każdy z celów ogólnych konieczne jest
określenie szeregu celów
szczegółowych, które odnoszą się do
realizacji konkretnych działań i są
celami średnio- lub krótkoterminowymi.
Cele te są z reguły ustalane przez
kierownictwo średniego szczebla.
Przypisuje się im na ogół wskaźniki
wiodące, które pozwalają na
monitorowanie stopnia ich osiągnięcia.
Z kolei przypisane celom ogólnym
wskaźniki wynikowe pozwalają ocenić,
czy przyjęte i zrealizowane plany są
skuteczne, a ich monitorowanie i
analiza pozwala na aktualizację
przyjętych celów szczegółowych.
| 8-1.5.3. Audyt systemu zarządzania bhp |
Audyt to systematyczny i
udokumentowany proces uzyskiwania
dowodów z audytu (zapisów lub innych,
możliwych do zweryfikowania
informacji) oraz ich obiektywnej oceny
w celu określenia stopnia spełnienia
kryteriów audytu przegląd zarządzania;
kryteria te określa zestaw polityk,
procedur lub wymagań, stosowanych jako
odniesienie. Audyt może
być audytem wewnętrznym
(strony pierwszej)
audytem zewnętrznym
(strony drugiej lub strony trzeciej),
i może być audytem połączonym
(obejmującym co najmniej dwie
dziedziny). Audyt
wewnętrzny jest
prowadzony przez samą
organizację lub w jej imieniu przez
stronę zewnętrzną.
W systemie zarządzania bhp konieczne
jest opracowanie, wdrożenie i
utrzymywanie programu audytów
wewnętrznych, określającego częstość,
metody, zakres odpowiedzialności i
wymagania odnośnie konsultowania,
planowania i raportowania. Przy
opracowywaniu programu audytów należy
uwzględniać [7]:
Dla każdego z zaplanowanych audytów
konieczne jest określenie jego zakresu
i kryteriów, a także wyznaczenie
kompetentnych audytorów.
W przypadku planowania audytów
wewnętrznych organizacja może przyjąć
swoje własne wymagania odnośnie ich
celów i zakresu, uwzględniając na
przykład przyjęte polityki i
priorytety, wyniki oceny ryzyk,
wypadki i choroby związane z pracą,
współudział pracowników, potrzeby i
oczekiwania zainteresowanych stron,
dojrzałość systemu zarządzania bhp czy
też ocenę osiąganych
wyników.
Informacje o wynikach audytu należy
przekazywać przedstawicielom
kierownictwa, pracowników oraz innym
zainteresowanym stronom. W odniesieniu
do każdej ze zidentyfikowanych w
procesie niezgodności powinny być
podjęte odpowiednie działania
korygujące skierowane na jej
wyeliminowanie i ciągłe doskonalenie
systemu zarządzania bhp. Informacje na temat programów audytów
oraz ich wyników powinny być
udokumentowane.
| 8-1.5.4. Przegląd systemu zarządzania bhp |
System zarządzania powinien być
okresowo przeglądany przez najwyższe
kierownictwo
w celu zapewnienia, że jest on
odpowiedni do potrzeb i skuteczny.
Przedmiotem przeglądu powinny być w
szczególności następujące zagadnienia:
Wynikiem przeglądu zarządzania powinny
być odpowiednie decyzje dotyczące
ewentualnych zmian w systemie
zarządzania bhp, w działaniach
skierowanych na osiąganie ustalonych
celów, a także ciągłego doskonalenia
systemu zarządzania bhp.
8-1. slajd 47
| 8-1.5.5. Doskonalenie systemu zarządzanie bhp |
W dążeniu do doskonalenia systemu
zarządzania bhp należy identyfikować
szanse dla tego systemu i wdrażać
działania ukierunkowane na osiąganie
zamierzonych wyników. Konieczne jest w
szczególności ustanowienie, wdrożenie
i utrzymywanie procesów w celu
identyfikowania występujących
incydentów i niezgodności oraz
odpowiedniego postępowania w razie ich
wystąpienia.
Konieczne jest prowadzenie w sposób
ciągły działań skierowanych na
eliminowanie występujących
niezgodności, w tym przede wszystkim
wypadków przy pracy i chorób
związanych z pracą. Działania takie są
prowadzone przede wszystkim w procesie
postępowania z niezgodnościami, który
obejmuje ich raportowanie, badanie i
podejmowanie odpowiednich działań
korygujących.
W systemie zarządzania bhp zgodnym z
normą ISO 45001 w przypadku
wystąpienia incydentu lub niezgodności
zapewnić należy:
Informacje dotyczące incydentów i niezgodności, a także podjętych w wyniku ich badania działań oraz oceny ich skuteczności powinny być udokumentowane i zakomunikowane odpowiednim osobom, w tym przedstawicielom pracowników oraz odpowiednim zainteresowanym stronom. W celu zapobiegania incydentom i niezgodnościom oraz poprawy wyników osiąganych w systemie zarządzania bhp system ten jako całość oraz jego elementy powinny być w sposób ciągły doskonalone. Proces ciągłego doskonalenia powinien w szczególności uwzględniać:
W procesie tym należy wziąć pod uwagę
możliwości wykorzystania szans
doskonalenia systemu, do których
należą między innymi nowe rozwiązania
techniczne i organizacyjne oraz dobre
praktyki, których stosowanie może
prowadzić np. do poprawy warunków
pracy lub kultury bezpieczeństwa i
przedsiębiorstwie. Podkreślić należy,
że wykorzystywanie najnowszych
osiągnięć nauki i techniki w
działaniach prewencyjnych jest również
obowiązkiem wynikającym z przepisów
prawa.
| 8-1.6. Literatura |